Mange innvandrere som kommer til landet som asylsøkere har ekstra utfordringer med å skaffe seg arbeid.
– En del er ikke vant med å lære gjennom bøker. De har muntlige tradisjoner og det gir utfordringer i vårt skolesystem, sier avdelingsleder ved Kongsgård skolesenter, Mette Horn Eliesson.
Samarbeider med næringslivet
Kongsgård skolesenter i Kristiansand har innvandrerelever fra hele verden. Nå samarbeider skolen med næringslivet om et prosjekt som skal få flere ut i arbeid fra innvandrergruppene som stiller svakt på dette området.
Skolens nyeste klasserom er en kopi av et hotellrom, laget for elever som vil jobbe på hotell.
– De har lite språk. Da er det viktig å gjøre og lære samtidig. Her kan de kurses i hvordan det er å være i husøkonomavdelingen i et hotell, og lære ved å gjøre alle disse praktiske oppgavene, sier prosjektleder Lena Flatland ved Kongsgård skolesenter.
Artikkelen fortsetter under bildet
Hotellbransjen snakker om et vinn-vinn-forhold og forplikter seg til å ansette 70 prosent av dem de tar imot som praktikanter.
– Resultatet kan bli at istedenfor sosialklienter får vi skattebetalere, sier Joseph Salmonsen, som er utviklingsansvarlig i Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi).
Vi utvide med flere bransjer
Nå er håpet at modellen kan utvides til andre bransjer og tas i bruk av flere kommuner.
– Kommunene må ha kjennskap til det lokale arbeidskraftsbehovet. Hva er det som rører seg? Hvilke bransje trenger folk? Deretter må de gå i dialog med disse bransjene for å legge et kvalifiseringsløp i henhold til dette, sier Salmonsen.
Han påpeker at dette er viktig for å ikke kvalifisere folk til bransjer hvor det ikke er behov, og nevner frisørfaget som et eksempel på et felt hvor det utdannes flere enn det er behov for.