NRK Meny
Normal

Færre velger sykkel i Kristiansand

Gjennom flere år har Kristiansand tronet på toppen som Norges sykkelby nummer én, men skal man tro statistikken kan storhet stå for fall.

Bygging av ny Vågsbygdvei

I 2013 var den nye Vågsbygdveien og sykkelekspressveien under bygging. Sykkelveien skulle få opp antall syklister, men det motsatte har skjedd.

Foto: Hans Erik Weiby / NRK

Ny og bedre sykkelvei skulle øke antall syklister i Kristiansand, men det motsatte skjedde.

Ifølge tellinger kommunen har gjort før og etter at den nye veien til Vågsbygd åpnet, har antallet syklister til og fra bydelen gått ned med nær ti prosent.

– Det vi har sett på målepunktet vårt på Vesterveien, er at vi siste året har hatt en nedgang i antall syklister. Det mener vi skyldes den nye, fine veien til Vågsbygd, sier Kristen Egeland, rådgiver i Kristiansand kommune.

Han mener det dreier seg om et styrkeforhold mellom hvilke fremkomstmidler som er best egnet den dagen man skal ta seg til og fra et sted.

– Du gjør en del vurderinger hver gang du skal ut. Gjør man det litt bedre for syklisten, men veldig mye bedre for bilisten, så er det fortsatt mer rasjonelt å velge bil, selv om sykkelveien også har blitt fin, sier Egeland.

sykkelvei/fortau Grim

I fjor åpnet sykkelekspressveien på Grim i Kristiansand.

Foto: Tor Porter Saltrøe / NRK

Både pisk og gulrot

Generalsekretær Morgan Anderson i Syklistenes landsforening innrømmer at færre syklister er en konsekvens av bedre veier. Det liker han ikke.

– Vi ønsker en bedre satsing på sykkel-infrastrukturen. Vi vil ha gode, brede sykkelveier inn til sentrale byområder, sier han.

– Kan det være at dere og myndighetenes ønske om så mange skal sykle er sterkere enn folks egne ønsker om å sykle?

– Det er viktig å bruke pisk, og samtidig være sjenerøs med gulrot. Det er mange gode tiltak og virkemidler man kan bruke for å skape økt motivasjon og lyst til å sykle. Det ene er rettet mot lommeboken, og det andre er en bevisstgjøring av det du legger igjen av miljø-spor når du kjører bil heller å bruke sykkel og andre miljøvennlige transportmidler, sier Anderson.

– Ville skjedd selv i Amsterdam

Aslak Fyhri som er seniorrådgiver i Transportøkonomisk Institutt, er ikke det minste overrasket over det han hører fra Kristiansand.

– Dette ville skjedd i ethvert land i hele verden. Selv i Nederland ville det skjedd, dersom man bygget mange parkeringsplasser og motorveier inn til Amsterdam, og ikke satset like hardt på sykkel-infrastruktur. Da ville mange flere brukt bil der, sier Fyhri.

Kan miste toppen

Kristen Egeland i Kristiansand kommune tror de i fremtiden må jobbe hardt for å opprettholde sitt rykte som Norges sykkelby nummer én.

– Per i dag er vi desidert best i landet når det gjelder sykkelandel. Der kan vi kanskje miste ledelsen. Men vi er flinke i Kristiansand, og gjør mye bra for syklistene. Likevel viser dette at vi må passe på, sier Egeland.