– Dette er litt skummelt!
15-åringene sitter spent fast med setebelte i hvert sitt «buss-sete».
En gjeng med tiendeklassinger fra Drottningborg ungdomsskole i Grimstad er på kurs for å lære mer om sikkerhet i trafikken.
Snart skal de ha et skikkelig krasjkurs. Bokstavelig talt.
Målfrid Spikkeland Holtebekk og Elise Harkestad følger nøye med på trafikksikkerhetskurset i regi av Agder fylkeskommune.
Foto: Mairi Macdonald / NRKUngdommene mener selv de er ganske gode til å bruke belte i buss, men de har merket at det er få som bruker det under koronapandemien.
– Man vil jo ta på minst mulig når det er korona, og da ser man jo at færre bruker belte i buss, sier Mathias Johnsen (15).



– Hvor fort kjørte dere da krasjet kom, spør kursholder Marit Bech Olsen.
Ungdommene sier de tror rundt 30 kilometer i timen.
Til deres store overraskelse kjørte de kun i syv kilometer i timen.
– Skal vi prøve en tur til uten selen denne gang, spør Olsen.
Et rungende nei fra gjengen kommer i retur.
Se video av krasjet nederst i saken.
Marit Bech Olsen filmet ungdommene for å vise hvor kraftig kollisjonen var til tross for farten på kun syv kilometer i timen.
Foto: Mairi Macdonald / NRKMerker mindre bruk av belte
Det er ikke bare ungdommene som merker at færre bruker setebeltet.
Alex Osei-Tutu har vært bussjåfør i Kristiansand i mange år, og merker en klar nedgang i beltebruk.
– Det er veldig få som bruker belte nå. Det er bare de minste barna som dette blir brukt på.
Han tror grunnen er at mange er redde for å ta på flere ting enn nødvendig i det offentlige rom.
– Før var det mange som brukte selen. Det var kun ungdommer eller folk som skulle et par stopp som droppet den, sier bussjåføren.
Buss-sjåfør Alex Osei-Tutu har sett en økende trend til at flere dropper bussbelte under pandemien.
Foto: PrivatHan får støtte av kollega Odd Håvard Dale. Han er hovedverneombud og bussjåfør for Setesdal bilruter og kjører mellom Kristiansand, Arendal og Hovden.
– På kortere distanser mellom 10–15 minutter ser det ut som folk kvier seg for å ta på seg setebelte. På lengre turer er det mer som før, sier Dale.
Verken ledelsen hos Agder Kollektiv Trafikk eller Boreal, som kjører bussene i Kristiansandsregionen vil si noe om nedgangen.
Men de bekrefter de har fått henvendelser om denne saken.
Overrasket
Som leder og kursholder på Trafoen, senteret for trafikksikkerhet i Kristiansand vet Marit Bech Olsen mye om risikoen man tar ved bevege seg på veiene.


– Vi jobber mye med dagens ungdom om nettopp beltebruk i buss når de er hos oss.
Hun ble overrasket når hun hører at folk i mindre grad enn før bruker setebeltet i bussen.
– Det er jo veldig skummelt hvis trenden går nedover. For vi har blitt et land som er blitt ganske gode på å bruke setebelte.

Alle ungdommer som er innom trafikksikkerhetskurset leverer en skriftlig evaluering.

Utsagn som at «jeg skal alltid bruke belte i buss etter dette» er svært vanlig, ifølge Olsen.

Alle ungdommene på dette kurset var enige om at de fremover skal bruke setebelte i buss.
Hun har forståelse for at mange er forsiktige i disse koronatidene, men synes det er viktig å få frem hva man risikerer hvis man ikke bruker setebeltet.
– Jeg kan jo ikke si at det ikke er farlig å bli smitta. For det vet vi jo at det kan være. Men det kan også være livsfarlig å fly fremover i fart hvis en buss bråstanser, sier Olsen.
Marit Bech Olsen viser frem et hode som veier cirka fem kilo.–Har du ikke har belte på deg i bussen så blir du en løs elefant om bord når det smeller.
Foto: Mairi Macdonald / NRKUrovekkende trend
Trygg Trafikk i Agder er urolige over nedgangen, og mener folk bør tenke seg nøye om før man dropper setebeltet.
– Både bilbelte i belte i buss er noe av det enkleste og beste tiltaket man kan bruke i trafikken for å unngå dødsfall og å bli hardt skadd i trafikken, sier regionleder i Agder, May-Lene Rasmussen Noddeland.
Men skoleelevene på sikkerhetskurs vil helst ha på setebeltet. Her tester de setebelte i sju km/t.