Siden den digitale portalen ble lansert i mai i år, har kun 73 av 356 norske kommuner begynt å bruke den.
Det bekymrer Bufdir-direktør Mari Trommald.
– Nå under koronatiden er det særlig viktig at vi har gode løsninger på å melde bekymringer.
Hun tror koronapandemien kan være årsaken til den lave oppslutningen.
– Da portalen ble lansert i mai, var vi virkelig midt i koronatiden og da tror jeg at dette prosjektet ble nedprioritert.
Oppfordrer til å bruke portalen
Trommald påpeker at mange utsatte barn og unge har det ekstra krevende under pandemien.
– Da er det viktig at vi har gode og enkle løsninger for å levere bekymringsmeldinger til kommunen.
Nå oppfordrer hun alle kommuner til å bruke den digitale portalen.
– Da kan det avdekkes om barn lever under vanskelige forhold.
- Les mer:
– Viktig å ikke gå seg vill i jungelen
Prosjektleder Erik Sandnes Oksavik i Stine Sofies Stiftelse, deler bekymringen til Bufdir.
– Jeg tror det er viktig å se på om alle kommuner kjenner til portalen. Det må kanskje gjøres noe med kunnskapen rundt dette.
Han understreker at det er viktig å sende inn bekymringsmelding – pandemi eller ikke.
– Det er viktig at de som er rundt barnet ikke går seg vill i jungelen når de skal sende inn bekymringsmeldinger. At det er et system som er lett å forstå.
– Kan være utfordrende å tilpasse seg
I Kristiansand kommune tok de i bruk portalen for noen uker siden. Så langt er barnevernet fornøyd med løsningen.
– Det kommer tikkende meldinger inn hver dag, men det er fremdeles mange som bruker gamle rutiner, sier spesialkonsulent Erlend Trengereid i barneverntjenesten i Kristiansand
Han peker på at det kan være utfordrende for offentlige ansatte å tilpasse seg en ny kanal.
– Da må de bytte system for å skrive i denne portalen, så det er en rutineendring som må til.
- Les mer:
Nyttig for enkeltpersoner
Portalen er spesielt nyttig for enkeltpersoner som skal sende inn bekymringsmelding, ifølge Trengereid.
– De får god hjelp til å skrive meldingen sin, og vi får inn informasjon som blir mer strukturert. Det gjør at vi av og til slipper å ta kontakt dersom noe var utydelig.
I Arendal har de vurdert å innføre portalen, men foreløpig ikke tatt del i prosjektet.
Det sier barnevernleder i Arendal, Karina Antonsen.
– Vi er godt kjent med portalen og vi vurderte å innføre tilbudet da det ble lansert. Men vi føler den løsningen vi har nå fungerer like bra og har derfor latt være, sier Antonsen.