Hopp til innhold

Få vil bruke ny barnevernsportal: Skulle bli enklere å varsle

En ny nasjonal barnevernsportal skulle gjøre det enklere å sende inn bekymringsmeldinger til barnevernet, men få har tatt den i bruk.

Vold og overgrep mot barn

Den nye portalen skal sikre raskere og bedre behandling av meldingene, og dermed også raskere hjelp til de som trenger det.

Foto: Anne Mone Nordahl / Anne Mone Nordahl / NRK

Siden den digitale portalen ble lansert i mai i år, har kun 73 av 356 norske kommuner begynt å bruke den.

Det bekymrer Bufdir-direktør Mari Trommald.

– Nå under koronatiden er det særlig viktig at vi har gode løsninger på å melde bekymringer.

Mari Trommald, Bufdir

Bufdir-direktør Mari Trommald mener portalen vil gjøre det lettere for enkeltpersoner å melde ifra på en mer effektiv måte.

Foto: Tine Poppe

Hun tror koronapandemien kan være årsaken til den lave oppslutningen.

– Da portalen ble lansert i mai, var vi virkelig midt i koronatiden og da tror jeg at dette prosjektet ble nedprioritert.

Oppfordrer til å bruke portalen

Trommald påpeker at mange utsatte barn og unge har det ekstra krevende under pandemien.

– Da er det viktig at vi har gode og enkle løsninger for å levere bekymringsmeldinger til kommunen.

Nå oppfordrer hun alle kommuner til å bruke den digitale portalen.

– Da kan det avdekkes om barn lever under vanskelige forhold.

– Viktig å ikke gå seg vill i jungelen

Erik Sandnes Oksavik

Erik Sandnes Oksavik i Stine Sofies Stiftelse.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

Prosjektleder Erik Sandnes Oksavik i Stine Sofies Stiftelse, deler bekymringen til Bufdir.

– Jeg tror det er viktig å se på om alle kommuner kjenner til portalen. Det må kanskje gjøres noe med kunnskapen rundt dette.

Han understreker at det er viktig å sende inn bekymringsmelding – pandemi eller ikke.

– Det er viktig at de som er rundt barnet ikke går seg vill i jungelen når de skal sende inn bekymringsmeldinger. At det er et system som er lett å forstå.

– Kan være utfordrende å tilpasse seg

I Kristiansand kommune tok de i bruk portalen for noen uker siden. Så langt er barnevernet fornøyd med løsningen.

– Det kommer tikkende meldinger inn hver dag, men det er fremdeles mange som bruker gamle rutiner, sier spesialkonsulent Erlend Trengereid i barneverntjenesten i Kristiansand

Han peker på at det kan være utfordrende for offentlige ansatte å tilpasse seg en ny kanal.

– Da må de bytte system for å skrive i denne portalen, så det er en rutineendring som må til.

Nyttig for enkeltpersoner

Portalen er spesielt nyttig for enkeltpersoner som skal sende inn bekymringsmelding, ifølge Trengereid.

– De får god hjelp til å skrive meldingen sin, og vi får inn informasjon som blir mer strukturert. Det gjør at vi av og til slipper å ta kontakt dersom noe var utydelig.

I Arendal har de vurdert å innføre portalen, men foreløpig ikke tatt del i prosjektet.

Det sier barnevernleder i Arendal, Karina Antonsen.

– Vi er godt kjent med portalen og vi vurderte å innføre tilbudet da det ble lansert. Men vi føler den løsningen vi har nå fungerer like bra og har derfor latt være, sier Antonsen.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
NRK Forklarer: Baneheia-saken 01:05
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,31 kr
Dyrest kl. 08 1,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,5 kr 25 min.
  • Dusje 5,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,7 kr En vask
  • Varmeovn 1,3 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %