NRK Meny
Normal

Få hendelser med vannscootere

Både politiet og Sjøfartsdirektoratet advarte om at de nye reglene for vannscootere kunne føre til ulykker, men det har ikke slått til.

Akrivbilder av vannscooterkjøring

Vannscooterkjøring

Redningsselskapet kjenner kun til en hendelse i hele landet, og skryter av godt sjøvett hos førere av vannscootere.

Kun en hendelse

Det var på forsommeren at en vannscooter måtte ha hjelp utenfor Arendal. En mann (21) og en jente (17) ble kjørt til sykehus etter ulykken.

Informasjonssjef Frode Pedersen Redningsselskapet opplyser til NRK at dette er den eneste alvorlige hendelsen de har fanget opp i hele landet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Knut-Even Rislaa

– Det er mye flinke folk som kjører vannscooter, sier kaptein på redningsskøyta Knut Even Rislaa.

Foto: Erik Wiig Andersen / NRK

Kaptein Knut Even Rislaa på RS Inge Steensland mener dette skyldes driftssikre vannscootere og fornuftig bruk.

– For det første er de flinke til å kjøre, og de er flinke til å passe på hverandre når de kjører flere sammen. De bruker våt- og tørrdrakter, og vester, sier Rislaa.

Politiet i Kristiansand kunne imidlertid fortelle om flere tilfeller av råkjøring med vannscootere i slutten av juli.

Flinke førere

Carl Jacob Johansen, som har frontet kampen mot strenge regler for bruk av vannscootere, er ikke overrasket over få ulykker og tilfeller av havari.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Carl Jacob Johansen

Carl Jacob Johansen kjemper for at vannscootere skal bli lovlig på lik linje med andre fritidsbåter.

Foto: Pål Tegnander / NRK

– Det sier veldig mye om at folk kjører fornuftig, sier Johansen som har vært talsmann for miljøet.

I fjor sommer aksjonerte han sammen med 14 andre på hver sin vannscooter opp Skienselva. Politiet bøtela dem for ulovlig kjøringen.

Entusiasten har også drevet med import av vannscootere, og eier firmaet JetTrade, som utfører vedlikehold og service på vannscootere.

Også han forteller om fornuftig kjøring.

– Folk er veldig flinke. Bruker alltid vest, dødmannsknapp og kjører med god bekledning, så sjansen for at noen drukner er veldig liten, sier Johansen.

Lite hyggelig langt til havs

Denne sommeren ble det lov å kjøre vannscooter med strenge begrensninger både til fart og sted. Politiet og Sjøfartsdirektoratet advarte om at de nye reglene kunne føre til ulykker.

Blant annet på grunn av kravet om at kjøring i høy fart må skje minst 400 meter fra land, og at vannscootere innenfor dette er pålagt å kjøre i maks fem knop, der andre kan kjøre fortere.

Politiet på Sørlandet opplyser at de denne sommeren har brukt mer tid på å informere om de nye reglene, enn å bøtelegge.

– Derfor beveger ikke folk seg langt ut på havet. Det er heller ikke noe hyggelig å kjøre båt langt ute på havet, sier Johansen.

Kan bli ulykker

Johansen mener få har brydd seg om de nye reglene. Han oppfordret til sivil ulydighet ved å kjøre innaskjærs, og ta dialogen med politiet.

Av hensyn til sikkerheten håper Johansen at dagens begrensninger blir fjernet.

– Absolutt. Hvis man fortsetter å presse folk 400 meter ut fra land, vil noen kanskje komme i havsnød og ha hjelp, sier Johansen.

Han stiller seg uforstående til at det å tillate vannscootere skulle føre til villmannskjøring med hopp og sprett og en voldsom aggressiv kjøring. Han anslår at det er rundt 1000 til 1.200 vannscootere i Norge.

Vannscooter til jobb

Carl Jacob Johansen bruker selv vannscooter på totimersturer i åpent hav ytterst i Oslofjorden og over til Sverige, og forteller om andre som bruker de til og fra jobb:

– Det er folk som kjører fra Grimstad til Kristiansand for å komme på jobb om sommeren når været er fint. Den praktiske nytteverdien finner du ikke 400 meter fra land.

Han betegner vannscooterne som svært driftssikre, og at de fleste reparasjoner skyldes feil bruk.

Carl Jacob Johansen mener forskriften om vannscootere fra Miljøverndepartementet er et alvorlig inngrep i hva slags båt man skal få lov til å føre, og at vannscootere burde kunne brukes som andre båter.