I går ble Stein Reinertsen vigslet til biskop i Kristiansand domkirke.
I liket med sju av sine biskopkolleger er ikke den ferske biskopen i Agder og Telemark på Facebook.
– Jeg har vurdert det, men ikke besluttet hva jeg kommer til å gjøre. Det står på tid. Er det riktig bruk av tiden? Det har kanskje vært den viktigste utfordringen, sier Reinertsen til NRK.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Flere burde vært der
Rundt 60 prosent av befolkningen er på Facebook hver eneste dag, men bare fire av landets tolv biskoper mener at dette er en så viktig arena at de har valgt å være der.
– Flere av de burde ha vært der.
Det sier kommunikasjonsrådgiver Alf Tore Meling og medforfatter av boken «Sosiale medier i all offentlighet».
– Jeg ser at måten de er på Facebook i dag er at de er der med sin private profil. Men dette kan de bruke som et målrettet kommunikasjonsverktøy, sier han.
Den åndelige rollen
På Facebook kan biskopene tale kirkens sak, delta i debatter og ivareta og bygge kirkens omdømme.
Men vel så interessant, synes Meling, er biskopenes åndelige rolle.
– De kan bruke sosiale medier til å spre det kristne budskap og trøste i kriser. I gamle dager møtte man menigheten på kirkebakken, men nå kan man jo nå ut mye bredere, sier Meling.
Positivt
Biskop Tor Berger Jørgensen i Sør-Hålogaland bruker Facebook og er enig i at Facebook er den nye kirkebakken.
– Jeg prøver å si til mine kollegaer at denne kanalen er en av flere muligheter og kommunikasjonsmåter vi kan benytte oss av, og jeg håper flere vil gjøre det, sier han.
Berger Jørgensen har drøye 2.600 Facebook-venner og bruker nettstedet aktiv.