Er lei E39-snakk etter år med kaos

Når vinteren kommer til Sørlandet blir det kaos på veiene. Det slår sjelden feil. Nå krever mandalsordføreren penger på bordet til E39.

Vogntog på E39

Med dårlig veistandard og mange vogntog er det svært lite snø som skal til før trafikken står bom fast.

Foto: NRK

Tor Askildsen

Tore Askildsen er utålmodig etter år med planlegging – og krever handling.

Foto: NRK

I forrige uke kom de første centimeterne med snø denne vinteren. Et vogntog som skled av veien, resulterte i lange køer og mange timers ventetid.

– Det går ikke an å ha det på den måten som vi har hatt det nå med det lille snøfallet som var, sier mandalsordfører Tore Askildsen.

En «evig» flaskehals?

Vinter etter vinter med kaotiske forhold på europaveien tærer på tålmodigheten. Verken folk eller politikere har spart på kruttet. Men engasjementet har ennå ikke gitt penger på bordet.

Derimot år etter år med planlegging og løfter.

Et tilbakeblikk i fjernsynsarkivet vårt viser at det skal lite snø til før trafikken står bom fast på europaveien.

Når vinteren kommer til Sørlandet blir det trafikk-kaos. Det slår sjelden feil. Et tilbakeblikk i fjernsynsarkivet vårt viser at det skal lite snø til før trafikken står på europaveien.

Video: Se hva som har skjedd og hva som er sagt om E39 de siste åra.

– Ikke akseptabelt

For tre år siden sa Johan Mjåland, avdelingsdirektør i Statens vegvesen i Vest-Agder, dette om standarden på E39.

– En kombinasjon av trafikk, tungbilandel, klima og dårlig veistandard gjør nok E39 til en av de dårlige hovedveier i landet vårt.

Siden har det skjedd flere mindre utbedringer av E39 i Vest-Agder. Men fortsatt er den smale og kuperte europaveien, hvor det mange steder er umulig å kjøre forbi hvis noe går galt, en flaskehals.

Etter kaoset i forrige uke uttalte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at den situasjonen vi har opplevd ikke er akseptabel.

– Sånn kan vi ikke ha det. Derfor er det viktig at vi holder farta oppe og gjerne øker den på de veiprosjektene der vi må utbedre, sa Solvik-Olsen.

Lite penger – mye snakk

Ordfører Tore Askildsen i Mandal er lei årevis med bare planlegging av E39.

– Det viser seg at det ikke er gjort noe særlig. Selv om det har vært snakket om dette i årevis så er det ikke bevilget de pengene som skal til for å få gjort noe. Vi planlegger og planlegger, men fortsatt vet vi bare om 10 prosent av midlene som er tilgjengelig. Det er altfor dårlig, sier han.

Hittil er det bevilget 550 millioner kroner til E39, men det trengs 5,8 milliarder kroner for å gjennomføre veiutbyggingen.

Askildsen sier han ønsker vi hadde stortingspolitikere som ikke bare tenker planlegging, men som er i stand til å si at nå kommer midlene slik at veien kan bygges sammenhengende fra Søgne-Mandal grense og til sentrum i Lindesnes.

Strakstiltak

E39 Trybakken

Et ekstrafelt som her i Trybakken, vil mandalsordføreren også ha i Vatnebakken.

Foto: NRK

Men allerede nå må det komme strakstiltak for å hjelpe på situasjonen, sier Askildsen

– Jeg har foreslått for Johan Mjåland som har ansvaret for veiene i Vest-Agder at det bygges et ekstra felt i Vatnebakken. Det har hjulpet veldig i Trybakken å få dette feltet helt ned og den samme løsninga er den eneste som kan hjelpe i Vatnebakken, sier han.

E-post til samferdselsministeren

Askildsen har kontakt med stortingspolitikerne fra Agder, og skrev senest i går e-post til samferdselsministeren hvor han påpekte at nå måtte det bli slutt på bare prat om kortere planlegingstid – midlene trengs nå.

– I kommende statsbudsjett forventer jeg at pengene legges på bordet og at de forplikter seg til å bygge sammenhengende slik at vi slipper å gå fra det ene budsjettet til det andre og lure på om vi får nok penger til neste veistubb.