– Jeg får vondt i hodet når jeg bruker PC lenge så det er mye bedre å skrive for hånd på ark, sier Ariana Mernica (13).
I hånda holder hun en fyllepenn.
Hun og resten av klasse 8 E på Havlimyra skole i Kristiansand fikk hvert sitt eksemplar i høst.
Nå velger de fleste elevene å bruke skriveredskapet som kom på slutten av 1800-tallet.
– Jeg bruker den både hjemme og på skolen. Ja, overalt, sier Ariana.
Kontaktlærer Kåre Andre Djupesland hadde lenge tenkt å kjøpe inn en klassesett med slike penner.
Først og fremst for å gi elevene en annen innfallsvinkel til det å skrive.
– Det er så mye tastatur og touchscreen både på skolen og i hverdagen. Når de skriver for hånd lærer de på en annen måte, mener han.
Da tyske Raphel Pintsch (13) startet i klassen i høst hadde han med seg fyllepennen sin fra Mannheim.
Læreren så hvor interesserte medelevene var i den. Han gjorde dermed alvor av tankene sine.
– Jeg tenker det er et sunt alternativ og en variasjon. Også vurderer elevene selv hva de synes fungerer best.
Fremmer «Old school»
NRK fortalte tidligere i år at både lærere og foresatte etterlyser mer lærebøker. De mener den digitale utviklingen har gått for langt.
Djupesland tror heller ikke det skader å introdusere en annen måte å jobbe på.
– Det finnes bra digitale verktøy, men jeg tror ikke man skal undervurdere det analoge. Vi må være åpne for å gjøre ting litt «old school».
Fryktet tagging og søl
Han tror det fremmer læring å skrive for hånd.
Dette viser også fersk forskning.
Kontaktlæreren fryktet at det skulle bli mye søl og tagging. Det har det ikke blitt.
– Elevene har tatt godt vare på pennene sine. Det har nesten blitt litt rituelt.
Hjerneforsker: – Husker bedre i etterkant
Audrey van der Meer er hjerneforsker og professor i psykologi ved NTNU.
Hun forteller at hjernen jobber annerledes når vi skriver for hånd enn når vi skriver på et tastatur.
– Da er flere deler av hjernen aktive. Det betyr at de må kommunisere med hverandre. Taster man så er det samme enkle bevegelse for hver bokstav. Det er forståelig at hjernen jobber bedre når den skal lage mer intrikate bevegelser, forklarer Meer.
Hva tenker du om at en lærer går til innkjøp av fyllepenner til klassen?
– Jeg tror det er lurt. For det å skrive for hånd er en bra måte å stimulere hjernen på. Da tar elevene til seg stoffet lettere og husker det bedre i etterkant.
Meer har snakket med mange lærere som mener det å skrive for hånd er viktig for unge elever.
– De sier de alltid har visst at det gir bedre læring og hukommelse, sier forskeren.
En utdatert teknologi
Kollegaene til Djupesland i Kristiansand synes det er artig at han har introdusert fyllepenner til en gjeng 13-åringer.
– Det er en litt utdatert teknologi i den digitale revolusjonen, men selv synes jeg penner er en fantastisk teknologi, sier han og humrer.
- Lærere mener mangel på lærebøker fører til ukonsentrerte elever og ulovlig kopiering: