Hopp til innhold

I denne klassen skriver elevene helst med fyllepenn

I høst skaffet læreren fyllepenner til hele klassen. Nå vil elevene helst skrive i notatbøkene sine og ikke på dataen.

– Jeg får vondt i hodet når jeg bruker PC lenge så det er mye bedre å skrive for hånd på ark, sier Ariana Mernica (13).

I hånda holder hun en fyllepenn.

Hun og resten av klasse 8 E på Havlimyra skole i Kristiansand fikk hvert sitt eksemplar i høst.

Nå velger de fleste elevene å bruke skriveredskapet som kom på slutten av 1800-tallet.

– Jeg bruker den både hjemme og på skolen. Ja, overalt, sier Ariana.

Ariana Mernica.
Ariana Mernica har alltid hatt lyst til å prøve fyllepenn fordi hun synes det så gøy ut.
Tekst fra Ariana.
Hun låner gjerne bort pennen til venner som ønsker å prøve, men passer godt på den.
Raphael Pintsch.
Raphael Pintsch har hatt fyllepennen sin helt siden 2. klasse i Tyskland. – Jeg er mer fokusert når jeg skriver med hånda og lærer bedre.
Tekst fra Raphael.
Han forteller at det er svært vanlig at elevene bruker fyllepenn i hjemlandet.
Emmanuel Salomonsen.
Immanuel Salomonsen er en av få i klassen som liker best å skrive på pc. Han synes det er fint at den retter dersom han skriver noe feil.
Tekst fra Emmanuel.
Han skriver derfor helst på Chromebooken i timene.
Benjamin Frustøl.
Benjamin Frustøl synes fyllepennen er deilig og myk å skrive med. – Den glir på arket.
Tekst fra Benjamin.
Han liker å bruke fyllepennen når han skriver notater i timen. – Jeg må konsentrere meg mer når jeg skriver med den fordi jeg ikke kan slette.

Kontaktlærer Kåre Andre Djupesland hadde lenge tenkt å kjøpe inn en klassesett med slike penner.

Først og fremst for å gi elevene en annen innfallsvinkel til det å skrive.

– Det er så mye tastatur og touchscreen både på skolen og i hverdagen. Når de skriver for hånd lærer de på en annen måte, mener han.

Da tyske Raphel Pintsch (13) startet i klassen i høst hadde han med seg fyllepennen sin fra Mannheim.

Læreren så hvor interesserte medelevene var i den. Han gjorde dermed alvor av tankene sine.

– Jeg tenker det er et sunt alternativ og en variasjon. Også vurderer elevene selv hva de synes fungerer best.

Amilia Christiansen (t.v.), Ariana Mernica og Leah Lian skriver med fyllepennene sine.

Elevene Amilia Christiansen (t.v.), Ariana Mernica og Lea Lian i dyp konsentrasjon over notatbøkene sine.

Foto: Heidi Ditlefsen / NRK

Fremmer «Old school»

NRK fortalte tidligere i år at både lærere og foresatte etterlyser mer lærebøker. De mener den digitale utviklingen har gått for langt.

Djupesland tror heller ikke det skader å introdusere en annen måte å jobbe på.

– Det finnes bra digitale verktøy, men jeg tror ikke man skal undervurdere det analoge. Vi må være åpne for å gjøre ting litt «old school».

Fyllepenn.

Slik ser fyllepennene som elevene har fått ut.

Foto: Heidi Ditlefsen / NRK

Fryktet tagging og søl

Han tror det fremmer læring å skrive for hånd.

Dette viser også fersk forskning.

Kontaktlæreren fryktet at det skulle bli mye søl og tagging. Det har det ikke blitt.

– Elevene har tatt godt vare på pennene sine. Det har nesten blitt litt rituelt.

Kåre Andre Djupesland, kontaktlærer i 8 E.

Elevenes lærer Kåre Andre Djupesland sier de fleste elevene foretrekker å skrive i notatbøkene sine. – Jeg tror det er en motreaksjon mot det digitale.

Foto: Heidi Ditlefsen / NRK

Hjerneforsker: – Husker bedre i etterkant

Audrey van der Meer er hjerneforsker og professor i psykologi ved NTNU.

Hun forteller at hjernen jobber annerledes når vi skriver for hånd enn når vi skriver på et tastatur.

– Da er flere deler av hjernen aktive. Det betyr at de må kommunisere med hverandre. Taster man så er det samme enkle bevegelse for hver bokstav. Det er forståelig at hjernen jobber bedre når den skal lage mer intrikate bevegelser, forklarer Meer.

NRK forklarer

Forskning om barn og håndskriving

12 barn var med

  • Van der Meer undersøkte hjerneaktiviteten til barn mens de skrev for hånd, tegnet eller skrev på tastatur.
  • Totalt var 12 barn med i undersøkelsen. 
  • Det er første gang at barn har vært med i en slik studie.

Både lærer og husker mer

  • Barna fikk på seg en hette med 250 elektroder. Sensorene i elektrodene plukket opp den elektriske aktiviteten som skjer i hjernen.
  • Resultatet viste at barn både lærer og husker mer når de skriver for hånd.
  • Studien ble først omtalt på Gemini.no og ble forsket på for første gang i 2017. Da deltok 20 studenter i undersøkelsen.
  • Resultatene fra begge studiene viste at hjernen hos både unge voksne og barn er mye mer aktiv når man skriver for hånd fremfor å skrive på tastatur.  

Liker du best å skrive på pc eller med penn?

På pc selvsagt!
15%
Å skrive for hånd med penn er best!
85%

340 stemmer

Hva tenker du om at en lærer går til innkjøp av fyllepenner til klassen?

– Jeg tror det er lurt. For det å skrive for hånd er en bra måte å stimulere hjernen på. Da tar elevene til seg stoffet lettere og husker det bedre i etterkant.

Meer har snakket med mange lærere som mener det å skrive for hånd er viktig for unge elever.

– De sier de alltid har visst at det gir bedre læring og hukommelse, sier forskeren.

Hendene kan fort bli litt svarte når du skriver med fyllepenn.

Noen av ungdommene får blekk på hendene når de skriver.

Foto: Heidi Ditlefsen / NRK

En utdatert teknologi

Kollegaene til Djupesland i Kristiansand synes det er artig at han har introdusert fyllepenner til en gjeng 13-åringer.

– Det er en litt utdatert teknologi i den digitale revolusjonen, men selv synes jeg penner er en fantastisk teknologi, sier han og humrer.

NRK forklarer

Pennens historie

Laget penner av halefjær

  • Ordet penn kommer via det norrøne penni opprinnelig fra det latinske penna som betyr «fjær».
  • I oldtida ble det skåret til rørpenner av siv som så ble dyppet i blekk under bruk. Seinere ble det lagd penner av vinge- eller halefjærene av gjess eller andre store fugler.

Kilder: Wikipedia.no og Store norske leksikon.

 

  • De første fyllepennene ble produsert av L. E. Waterman i USA i 1884. 
  • Fyllepennen gjorde det mulig å skrive med blekk en lengre tid uten å frakte med seg blekkhus som vanlige penner måtte dyppes i.

Kulepenner ble først solgt i Storbritannia på 1930-tallet og lansert på et bredere marked i 1945. 

  • Lærere mener mangel på lærebøker fører til ukonsentrerte elever og ulovlig kopiering: