Elektrisk drevne livbåter skal øke sikkerheten i oljebransjen

De såkalte overlevelseskapslene har aldri blitt tatt i bruk, men ny teknologi skal gjøre de tryggere dersom uhellet skulle være ute.

Jakob Storgjord Andersson i Norsafe

Jakob Storjord Andersson forteller om den nye elektriske motoren til livbåtene.

Foto: Siv Kristin Sællmann / NRK

– Her er hele forskjellen, sier ingeniør Jakob Storjord Andersson, mens han peker på motoren.

Det er først når man går under dekk at man ser hvorfor den nye livbåten til produsenten Norsafe er revolusjonerende. Båten som brukes innen offshore-evakuering og shipping, kjører nemlig på batterier og har en elektrisk motor.

Det betyr at den har lavere vedlikeholdskostnader enn før, og motorresponsen vil være raskere i en evakueringssituasjon. I tillegg har den mindre utslipp av klimagasser.

– Vi mener det er neste generasjon i sikkerhet til sjøs, sier salgs og markedssjef i Norsafe, Frode Grovan.

Frode Grovan i Norsafe

– Vi håper at det bare er en begynnelse for å årene som kommer, sier Frode Grovan i Norsafe.

Foto: Siv Kristin Sællmann / NRK

Går vekk fra diesel

– En dieseltank som blir kald og varm, den kondenserer. I tillegg kan den få problemer med tette dieselfiltre, noe som kan sette sikkerheten i fare, legger ingeniør Andersson til.

Det er noen av ulempene som den eldre generasjonen av livbåter medfører, og som har fått ingeniørene hos Norsafe til å tenke nytt. De har valgt å fjerne drivstoffsystemet og dieselmotoren.

For med elektrisik drivstoff som nå, vil drivstoffet være av samme kvalitet etter 20 år.

Her er den motoren til den nye livbåten til Norsafe.

Enorm interesse

Norsafe holder til i Arendal, og har bygget båter siden 1903. Siden den gang har de produsert hele 28.000 livbåter. Nå er denne livbåten fra 2018 godkjent for bruk, og på markedet er den allerede etterspurt.

– Vi opplever en enorm interesse ute på markedet, og spesielt på slike utskiftningsprosjekter som denne, sier Grovan.

Han forteller at de har inngått en intensjonsavtale om levering av tre båter til neste år.

– Vi har kapasitet til å produsere mange, og håper det kan bli mye i årene som kommer.

Norsafe

Tette filteret på dieselmotoren, kan sette livbåtene i fare. Derfor har ingeniørene begynt å tenke nytt. Her er det nye fartøyet.

Foto: NRK

Føre var

Selv om man aldri har trengt å evakuere en oljeinstallasjon i Nordsjøen med en slik farkost, er det viktig at livbåtene fungerer optimalt i en kritisk situasjon.

– Vi håper de aldri kommer i bruk, men det er viktig at de er 100 prosent sikre den gangen man faktisk får bruk for dem, sier Grovan avslutningsvis.

Fartøyet som garanterer effekten og farten man har behov for i en kritisk situasjon, skal kunne frakte 60 mennesker. Den har en dropphøyde på 40 meter.

Siste nytt fra NRK Sørlandet