NRK Meny
Normal

Brannvesenet: – Utfordrende å slukke elbil-brann i garasjer

Brann i batteriene på elektriske biler i garasjeanlegg gir et større skadebilde enn en tradisjonell bilbrann. Bilene må stå og brenne ut, hevder brannsjefen i Kristiansand.

Elbiler

Stadig flere elbiler står til lading inne i parkeringshus og garasjeanlegg.

Foto: Tor Saltrøe/NRK Sorlandet

En brann i en elbil i et innendørs parkeringsanlegg er en utfordrende oppgave for brannvesenet.

Jan Røilid

Brannsjef i KBR Jan Røilid.

Foto: Thomas Sommerset / NRK

Det sier brannsjef i Kristiansandsregionen brann og redning, Jan Røilid.

– Hovedutfordringen er at vi vil få en mye større røykutvikling som vil pågå over lengre tid enn en vanlig bilbrann i en bensin- eller dieselmotor. Dersom det brenner i batteripakka på en elbil har vi utfordringer med å slukke. Elbilen må faktisk stå å brenne ut og det gir en røykutvikling som varer over lang tid, sier Røilid.

– Bruk vann

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, DSB, mener det er en gal oppfatning at batteripakkene i elbiler ikke tåler vann.

Jostein Ween Grav

Sjefingeniør i DSB Jostein Ween Grav.

Foto: Pressefoto DSB

– Det beror nok på en misforståelse at man ikke skal bruke vann for å slukke branner i elbiler. Både DSB og bilprodusentene anbefaler dette som en grei slukkemetode. Det er riktig og nødvendig å sprøyte på vann og kjøle ned for å hindre at brannen sprer seg.

Det sier sjefingeniør i elsikkerhetsavdelingen i DSB, Jostein Ween Grav, til NRK.

Han sier DSB nå er i ferd med å utarbeide et eget faktablad om problemstillingen.

– Brann i batteriet på en elbil skyldes en kortslutning inne i batteriet. Det avgis varme og den varmen må man hindre utvikler seg til en brann. Metoden er å kjøle ned med store mengder vann, og så transportere bilen ut av garasjeanlegget grunnet fare for ny kortslutning og reantenning, sier Grav.

P-hus uten ladestasjon

Det vil ikke bli montert ladestasjoner for elbiler i det nye underjordiske parkeringsanlegget i Ålesund som åpner i april.

– Bakgrunnen for at vi ikke legger opp til lading av elbiler har med sikkerhet å gjøre. Det er en økt risiko for brann når biler står på lading, sier prosjektkoordinator Arve Tonning til NRK Møre og Romsdal.

Brannsjefen i Kristiansand er positiv til at man velger å droppe ladestasjoner innendørs.

– Det er i alle fall med på å redusere risikoen for at brannen starter, så slik sett er det et bra tiltak. Brann i en elbil vil medføre en del skader når vi må la brannen brenne ut. De fleste parkeringshus er under bakkenivå, og røyken vil være innenfor de fire veggene. Det vil være avgjørende for skadebildet hvor godt vi klarer å lufte ut røyken, sier Røilid.

– Er dere i brannvesenet bekymret for en utvikling med stadig flere elbiler som lades i lukkede garasjeanlegg?

– Foreløpig er det ikke den store bekymringen, men det er et tema vi snakker om og diskuterer, sier Røilid.