Ekspert har mest tro på Widerøe

Professor Frode Steen mener flyselskapet Widerøe er den mest aktuelle aktøren til å ta over noen av rutene til konkursrammede Flynonstop.

Widerøe Kjevik
Foto: Tor Sigurd Gjertsen / privat

– Hvis jeg skulle sette min lit til noen, så blir det kanskje Widerøe.

Widerøe har i dag flyvninger fra Kjevik til Bergen og København. I kjølvannet av at Flynonstop gikk konkurs i går, vil Widerøe vurdere nye flyruter fra Kjevik.

Taper på å fly fra Kristiansand

Steen utelukker både SAS og Norwegian som aktuelle kandidater til å overta rutene til Flynonstop fra Kristiansand. Dette begrunner han med at de store flyselskapene er avhengige av å bruke sine allerede eksisterende nettverk for at rutene skal være lønnsomme. Det betyr at det er mest lønnsomt å fly fra Oslo.

– Hvis et flyselskap setter opp et fly fra Kristiansand, så mister de passasjerene som før fløy via Oslo, sier Steen.

Frode Steen

Professor Frode Steen mener flyselskapet Widerøe er den mest aktuell aktøren til å ta over rutene til Flynonstop.

Foto: Sindre Øye Helgheim / NRK

Han tror at både SAS og Norwegian ønsker å fly folk via Oslo, fremfor å fly nærmest parallelt utenlands både fra Oslo og Kristiansand.

– Flyselskapene har jo uansett et behov for å sende mange passasjerer til Oslo. Hvis de da kan fylle opp flyene med folk som for eksempel skal videre til København, så er det en vinn-vinn situasjon, sier Steen og understreker:

– De har allerede et nettverk som skal betjenes.

Enklere for Widerøe

Steen tror flyvninger fra Kjevik kan være lettere å drifte for et mindre selskap som Widerøe, fordi de har passe store fly i forhold til passasjergrunnlaget.

– Da må det være et marked for det, og det er det ikke sikkert at det er, sier Steen.

Han tror grunnen til at andre flyselskaper ikke har operert med slike ruter fra Kristiansand, er fordi de mener at det ikke er lønnsomt.

Widerøe vil ta en avgjørelse om nye ruter fra Kjevik i løpet av få dager.