Den nye veistrekningen blir ferdig to uker før tiden. Det er en drøyt tre kilometer lang strekning på E39 mellom Udland og Fardal som åpnes. Dette er første etappe av i alt tre etapper, men de to etappene er det ikke bevilget penger til ennå.
Prosjektleder i Statens vegvesen, Oddvar Kaarmo sier at veistrekninga blir viktig for landsdelen, spesielt på grunn av vinteren:
– Stigningen som er her i dag har gjort at tungtrafikken ikke har klart å komme frem når veien har vært glatt. Den nye veien vil ha en vesentlig bedre stigning som gjør at tungtrafikken enklere kommer frem, sier Kaarmo til NRK.
(teksten fortsetter under videoen)
Trefelts vei – bedre for vogntog
Det blir trefelts vei, tofelts som går vestover fra Fardal mot Udland, der lastebiler kan kjøre til siden for å ta av kjettinger. Og det blir midtdelere.
Totalt skal det altså være sju kilometer med vei, fra rundkjøringa på Vigeland og videre til Udland, forteller Kaarmo. Men politikerne har ikke bevilget pengene ennå til de to siste etappene:
Nyveien koster 225 millioner kroner
- LES også: Undervurderer trafikkveksten
- LES også: Vil ha alt klart for 4-felts E39
Det har tatt i underkant av to år å bygge veistrekninga i Lindesnes, og kostnaden ligger nå på ca. 225 millioner kroner. Totalt vil hele veien på sju kilometer koste over 700 millioner kroner.
Om lag 6000 kjøretøy passerer E39 i Lindesnes i døgnet. Den nye veien vil også sikre drikkevannskilden Tarevatnet i Lindesnes bedre.
For i dag er det ikke noe som fanger opp en eventuell diesellekkasje, men det er laget sikringssystemer på den nye veien, sier Kaarmo.