Erfarne veterinærer opplever at netthetsen øker.
– Vi er klar over at enkelte kunder, som er misfornøyde, kan være raske til å legge ut negative omtaler. De merker klinikken med én stjerne, og ber andre gjøre det samme, sier veterinær Siv Finstad ved Evidensia Søgne Dyreklinikk.
Hun har praktisert som veterinær i Kristiansand og Søgne i flere år, og merker at nettkommentarer har blitt styggere og mer personlige.
– Det er noe vi har i bakhodet, spesielt dersom dialogen med dyreeieren ikke var helt bra.
Gir opp jobben for å beholde helsen
Den norske veterinærforening bekrefter at de stadig har dialog med veterinærer rundt i landet som ikke makter å stå i hetsen, og som slutter å praktisere på klinikker.
– Det kan være vanskelig å takle en situasjon med hets på nett, fordi det kan bli såpass alvorlig at det går utover hvordan de utøver sitt yrke. Noen veterinærer opplever å tape kunder fordi hets, uten rot i virkeligheten, spres på nett, sier Torill Moseng, president i Den norske veterinærforening.
Hun forklarer at foreningen ser på netthets som et alvorlig problem, som øker i omfang og skader veterinærene.
– For mange blir det svært belastende å bli hengt ut med navn. Kommentarene kan være stygge og truende, sier Moseng.
– Er de beskyttet mot å bli kritisert for sitt arbeid?
En dyreeier NRK har snakket med, som har kritisert veterinærer på nett, mener det må være lov å diskutere i sosiale medier.
– Er de beskyttet mot å bli kritisert for sitt arbeid? spør dyreeieren, som mener veterinærer må tåle kritikk på linje med snekkere som bygger et tak som lekker.
– Men hva med dyrene? De har også rett på riktig behandling, sier dyreeieren.
Skjult båndopptaker for å avsløre
– Vi hadde en sak for noen år siden hvor en kollega ved vår klinikk ble hengt ut på nett. Kunden stilte med skjult båndopptaker. Ved slike tilfeller prøver man å unngå å være alene med kunden. Dermed kan flere bekrefte hva som er sagt, sier veterinær Finstad.
Med sosiale medier og åpne forum på nett, har det blitt enkelt å kommentere, like og dele innlegg. Det har flere klinikker tatt konsekvensene av.
– Ved ett tilfelle valgte vi å gå ut på vår egen Facebook-side og ta avstand fra uthenging av ansatte og klinikker. Det var etter at en kollega ved en annen klinikk ble hengt ut på diverse hundegrupper på Facebook. Vi ba kunder om å ikke like eller dele slike innlegg ukritisk, sier Finstad.
Hun er ikke kjent med at noen klinikker «svartelister folk», men sier enkeltkunder kan være uønsket ved én eller flere klinikker etter svært dårlig oppførsel.
– Vi skal selvfølgelig tåle mye, men noen ganger opplever vi oppførsel som er langt utenfor det som kan tolereres. Da er det viktig å si ifra.
Veterinærforeningen påpeker at det finnes klagevei for misfornøyde dyreeiere.
– Dersom ikke veterinæren har vært faglig god nok, er Mattilsynet riktig instans å kontakte. Det mener vi er viktig at dyreeiere gjør, sier Moseng i Den norske veterinærforening.