– Markedsmessig er bedriftene nå på finanskrisenivå. De tenker dystert på fremtida, sier reiseoperatør Harald Sannarnes, som har organisert firmaturer i ti år.
Oljebremsen har for fullt slått inn over reiselivsnæringen. Sosiale turer til utlandet er det første bedriftene kutter, sier Sannarnes:
– Vi merker oljebremsen veldig godt. De velger å spare inn på de tiltakene som ikke er aller mest nødvendige.
Kristiansanderen driver firmaet Din Reisepartner med 1,5 årsverk, men nå er det så stille på bedriftsfronten at han har måttet ta drastiske kostnadskutt.
Til nå i år har han hatt kanselleringer til 1,5 millioner kroner, og det merkes for en liten bedrift.
– Utenlandsturene er det første de kutter i. Jeg skulle ønske de heller så det verdifulle i det sosiale aspektet.
Ordner seg heller noe på egenhånd
Sannarnes forteller at bedriftene som tidligere tok ansatte på utenlandsturer, nå heller ordner noe i Norge på egenhånd.
– Ja, jeg har noen faste kunder som nå velger å fikse dette selv. Rørleggerfirmaer, banker, alt mulig.
I tillegg til nedgangstidene, hjelper det ikke på med en svak kronekurs.
Hos reiselivsoperatøren Norsk Tur, som har holdt på siden 1984, kan adm.dir. Elin Knudsen Stamnes bekrefte samme trenden:
– Vi merker at mange har vært avhengige av oljemarkedet. Utenlandsturene er det første som ryker.
Skoler og barnehager drar fremdeles
Men ikke alle merker nedgangstidene.
– Det offentlige, for eksempel skoler, drar fremdeles på turer, sier Knudsen Stamnes i Norsk Tur.
De samme kan Din Reisepartner bekrefte om private barnehager.
Men for reiselivsnæringen selv, har hverdagen blitt mye tøffere:
– Vi må gå mer ned på marginene, og det er mye hardere konkurranse om kundene, sier Sannarnes.
Hos Norsk Tur merker de det samme:
– I et marked med liten avanse fra før, må vi nå gå enda lenger ned, sier Knudsen Stamnes. Men hun sier nedbemanningene i bedriften har kommet som naturlig avgang.