NRK Meny
Normal

Dømt til fengsel etter Flikka-ulykke

En polsk vogntogsjåfør er dømt til 45 dagers fengsel etter at han kjørte inn i et annet vogntog ved Flikka i Flekkefjord. Den andre sjåføren fikk revet av et ben i ulykken.

Flikka ulykke trailere

Føreren av den ene traileren ble alvorlig skadet og ble brakt til Stavanger universitetssykehus.

Foto: Lars Gunnar Eie / NRK

Den polske sjåføren dømmes også til to års kjøreforbud i Norge, og må betale 75.000 kroner i oppreisningserstatning til vogntogsjåføren som ble alvorlig skadet og blant annet mistet ett ben.

Den skadde sjåføren har vært sykemeldt siden ulykken, og måtte bygge om huset sitt noe for å klare hverdagen.

Flere feil på bremsene

Ulykken skjedde på E39 ved Flikka i Flekkefjord i fjor høst. Ifølge dommen var tilhengeren på vogntoget ikke sikret slik den skulle. Blant annet skal en sikring som skal gi styrestrøm fra trekkvognen til tilhengerbremsen ha vært fjernet.

Det ble også funnet feil på en hjulsensor på høyre midtre aksel, i tillegg til at en hjulsensor på venstre midtre aksel var utkoplet.

Feilene på trekkvognen og semi-trallen skal under kjøringen ha blitt varslet ved at sjåførens varsellampe for bremsefeil lyste. Lister tingrett mener sjåføren ikke sørget for at kjøretøyet var i forsvarlig stand ved at han ikke tok hensyn til at varsellampen advarte om bremsefeil og fortsette kjøringen.

Ulykke E39

Førerhuset på det ene vogntoget ble nærmest knust i sammenstøtet.

Foto: Lars Eie / NRK

– Kjørte for fort inn i svingen

Retten mener at den polske sjåføren har handlet grovt uaktsomt. De mener han holdt for høy hastighet da han kjørte inn i en sving ved Flikka i Flekkefjord like etter klokken 21, den 22. oktober 2014.

Feilene på bremsene og den høye farten gjorde at hjulene på semi-trallen ble låst, skrenset over i motgående kjørefelt og traff det andre vogntoget i fronten. Total vekt på vogntoget var 19 tonn, til tross for at semitrallen var tom.

I sammenstøtet ble førerhuset på det andre vogntoget delvis knust, og ble sittende fast i semitrallen til den polske sjåføren.

En krimtekniker fra politiet forklarte i retten at trallen fikk sleng på vei inn i svingen, og ble så slengt inn i det andre kjøretøyet. Det var ingen vitner til selve sammenstøtet.

Mente han var uskyldig

Sjåføren møtte selv i Lister tingrett og sa selv at han ikke erkjente seg skyldig i uaktsom kjøring.

Han fortalte i retten at han samme dag som ulykken skjedde hadde gått rundt det svenskregistrerte vogntoget og sjekket dekkene, og at trallen bak var låst. Det var ingen rutiner han var opplært til ut over dette. Sjåføren hevner han ikke viste om hvilke flere rutiner firmaet hadde med hensyn til sjekk og vedlikehold på basen i Helsingborg.

Vitner som kjørte bak vogntoget har forklart at vogntoget kjørte aggressivt og vinglete på en svingete strekningen før ulykken skjedde.

Den dømte polske sjåføren kan anke til tingretten innen to uker etter han har fått dommen.

NETT-TV: To vogntog kolliderte på E39

To vogntog kolliderte på E39.