Sommeren 2014 ble en betydelig skadesesong for norske småbåteiere.
Hele 8700 skadesaker ble registrert, og 406 millioner kroner ble utbetalt i skadeerstatning. Det utgjorde en økning på 38 prosent fra året før og ga dermed ny rekord, opplyser Kystverket.
Mottok 1500 tips
På bakgrunn av skadesituasjonen ba Kystverket og Gjensidigestiftelsen småbåteiere langs hele norskekysten om å tipse om farlige skjær. Kampanjen «Merk skjæret» ble lansert under båtmessa «Sjøen for alle» i vår.
Det kom inn over 1500 forslag til skjær langs norskekysten som burde merkes bedre.
Nå har fagfolkene gjennomgått alle forslagene og kommet opp med en liste som viser alle skjær som skal merkes i 2016.
– Vi har gjort en grundig analyse av samtlige 1500 tips når vi nå sitter igjen med en liste på 100 skjær, sier koordinator Thor Messel i Kystverket.
Ifølge Messel er vurderingene gjort på bakgrunn av trafikkgrunnlaget og rapporterte hendelser.
Monterer komposittstang
Merkingen går ut på å montere en stang i komposittmateriale på de ulike skjærene. Disse har ifølge prosjektledelsen lang varighet og minimale vedlikeholdskostnader.
Kystverket tar forbehold om mulige justeringer hvis bunnforholdene viser seg å være så utfordrende at det kompliserer monteringen betydelig.
Prislappen kan variere fra 40.000 til 200.000 kroner. Merkingen starter i januar og skal pågå ut over året.
Inn i elektroniske kart
Alle nymerkede skjær blir plottet inn i elektroniske kartsystemer samt i nye utgaver av fysiske kart.
– Vi er veldig takknemlige for det store engasjementet og alle tipsene som kom inn. Ideelt skulle vi gjerne merket alle farlige skjær. De 100 som nå er prioritert, er imidlertid noen av de aller farligste langs norskekysten, sier Veslemøy Rue Barkenes, leder for nasjonale prosjekter i Gjensidigestiftelsen.
Tall fra Sjøfartsdirektoratet viser at 14 omkom i ulykker ved bruk av fritidsbåt i løpet av årets første halvår i 2015. Det er en økning på tre omkomne fra samme periode i 2013 og 2014.
Normalt omfatter Kystverkets ansvar merking av skipsleia for nyttelast. Sammen med Gjensidigestiftelsen, brukes nå kompetansen til sikrere ferdsel også for fritidsbåter.