Sykkelekspressveien skal lokke flere til å velge sykkel som daglig framkomstmiddel. Nå foreligger konsekvensutregningen for strekningen fra Oddemarka til Tordenskjolds gate. Traséen blir en viktig forbindelses-åre mellom Universitetet i Agder og Kvadraturen.
Det har vært strid om hvor den nye brua skal krysse Otra, og om den skal følge grøntområdet Lovisenlund allé eller Oddernesveien. Om én uke skal planen på politikernes bord.
– Oddernesbrua kan ikke utvides
Statens vegvesen mener at selve Oddernesbrua ikke kan utvides. Dagens sykkelsti langs brua kan imidlertid utvides, og det kan bygges en støyskjerm, men løsningen kan ikke gi sykkelekspress-standard.
Trafikksikkerheten blir heller ikke god nok, ifølge vegvesenet.
Vegvesenet anbefaler at brua bør krysse Otra fra Kjøita (ved Roklubben) til Tordenskjolds gate. Teknisk direktør Ragnar Evensen slutter seg til dette.
– Frykter konsekvensene ved redusert parkering
Den anbefalte løsningen vil gi dårligere parkeringsforhold for tradisjonsrike Rolf's Elektro som ligger der brua vil lande i Tordenskjolds gate. Dersom antall parkeringsplasser blir drastisk kuttet, går bedriften en usikker tid i møte.
Kommunen skriver at det ligger «et visst utbyggingsvolum på tomta, og det må påregnes at eiendommen kan bygges ut i tråd med gjeldende plan i framtida. Atkomst, parkering og uteareal bør da vurderes i samsvar med en ny situasjon som også omfatter sykkelekspressbrua».
– Frykter at brua blir for lav
Roklubben er bekymret for at brua skal bli for lav og mener det fort kan blir konflikt mellom syklister og håndtering av båttilhengere som skal transporteres. De ønsker en utvidelse av eksisterende bro. Det samme gjør beboere på Kjøita som ikke ønsker brua tett innpå boligene.
Men teknisk direktør og plan- og bygningssjefen mener det er klart best for gående og syklende at brua går fra Kjøita til Tordenskjolds gate.
Bevarer grøntområdet
Byplanleggerne foreslår også at gang- og sykkelveien lokaliseres til Oddernesveien fordi det alternativet gir færrest negative konsekvenser, og gir en god framkommelighet for syklister.
– Vi er opptatt av at parkdraget skal bevares som en grønn lunge for bydelen og Lovisenlund skole, og er opptatt av at hensynet til trafikksikkerhet rundt skolen skal ivaretas på en best mulig måte, skriver de.
Byutviklingsstyret
Traséen for sykkelekspressveien skal behandles av by- og miljøutvalget 8. september.