NRK Meny
Normal

Derfor unngår de ordet «salg»

Handelsstanden lokker med lave priser og mulighet for å gjøre kupp på januarsalget. Flere store kjeder unngår likevel å bruke ordet «salg».

Unngår ordet salg

Sjekk at varene som er på «sjokksalg» og «supersalg» faktisk har vært solgt til fullpris før du handler.

Foto: Morten Rosenvinge / NRK

I morgen braker det løs mange steder. Januarsalget starter ofte så fort nyttårsdagen er over. Like etter romjulstilbudene, juleprisene og førjulsmoroa er over i butikkene er det tid for nedsatte priser og tilsynelatende nedsatte priser.

«Bonanza» og «rakettpriser»

Eirik Nyberg

Regiondirektør Eirik Nyberg i Forbrukerrådet Agder.

Foto: Anne Torhild Nilsen

Sjekk at varene som er på «sjokksalg» og «supersalg» faktisk har vært solgt til fullpris før du handler.

Regiondirektør Eirik Nyberg i Forbrukerrådet Agder mener det ofte skapes inntrykk av at det er salg, uten at det nødvendigvis er det.

– Ved hjelp av store bokstaver, fargevalg og bruk av andre ord som «bonanza» eller «rakettpriser» skapes det inntrykk av at det er salg, men det er ikke nødvendigvis det, sier Nyberg.

Han har med seg en tilfeldig valgt tilbudsavis som har tittelen «70%» i store bokstaver.

– Her reklameres det for at 70 prosent av butikkens varesortiment er nedsatt. Det er fint, men er det nedsatt med én prosent eller 100 prosent? Det vet vi ingenting om, sier Nyberg.

LES: Ikke la deg lure av salgstriks

LES: Kan bli vanskeligere å bytte varer

LES: Egentlig har du ikke rett til å bytte julegaver

Salg må kunne dokumenteres

Nyberg forteller at flere av de store, seriøse aktørene bevisst hoder seg unna ordet salg.

– Ordet salg er forbudt å bruke, med mindre det er et salg som er mulig å dokumentere. Det blir vanskelig når prisene settes mye opp og ned, ofte fra uke til uke. Og ofte er det ikke salg, sier Nyberg.

For at det kan kalles salg skal varen ha vært solgt til fullpris i seks uker, og av det skal det selges korrekt antall først. Det skal også opplyses om reelle førpriser, dette for at både kunden og andre skal vite hva tilbudet egentlig innebærer.

Dette betyr ikke nødvendigvis at du blir lurt.

– Butikkene er flinke til å ha gode produkter til gode priser, det skal vi ikke ta ifra dem. Det er imidlertid ikke sikkert det er salg hver gang man får inntrykk av det, sier Nyberg.

Reklamerer butikken for spesielle produkter til knallpriser, skal det også være nok produkter i butikken.

LES: – Møbelbransjen bør lære av Ikea

LES: Forbrukerrådet: Ni av ti nettbutikker bryter loven

Salg

Bruk sunn fornuft på januarsalget, så kan du gjøre kupp.

Foto: ScanStock (illustrasjonsbilde)