På hjemmesidene til Agder Kollektivtrafikk kan man lese trafikkmeldinger, men den siste meldingen som ligger ute er fra 2. oktober og omtaler flytting av et busstopp.
– Der er det ikke lagt ut noe i dag og det burde det blitt gjort. Men både NRK og Fædrelandsvennen ble kontaktet, slik at vi fikk ut informasjon der så raskt som mulig. Vi hadde også litt få folk på jobb klokken kvart på sju i dag, så vi må også der se på om vi kunne vært bedre, sier Wiken.
NRK Sørlandet fikk telefon fra AKT om hendelen litt etter klokken syv i dag morges. De første bussene skulle vært ute fra området på Mjåvann ca. klokken kvart over fem.
– Vi må se på om det tok for lang tid før meldingen kom ut. Men vi forsøkte å få bussene ut. Man må først komme til den erkjennelsen at vi ikke kommer ut, før vi kan legge ut meldingen.
Melding i mobilapp
I AKT's nye mobilapp skal det være sanntidsinformasjon om busstrafikken. Wiken forteller at det kom ut melding i sanntidssystemet, men innser at denne kom ut nokså sent.
– Det ble nok lagt ut en melding i sanntid. Det tar imidlertid alltid litt tid før man får oversikt over omfanget i en slik situasjon. Dette skjedde svært tidlig på morgenen. Om lag klokken kvart på sju hadde vi noe mer oversikt. Da ble også NRK kontaktet og vi har prøvd å gå ut i de kanaler som er mulige. Men i en situasjon oppstår er det en treghet i systemet til vi får informert våre passasjerer, sier Wiken.
Oppvaskmøte
Wiken beklager hendelsen overfor de reisende som ble rammet, og varsler oppvaskmøte med de involverte partene.
– Nå må vi sette oss ned og se om noe kunne vært gjort annerledes. Det er for tidlig å si nå. Vi går en tid i møte med både glatte veier og snøfall, så vi må se om noe kan gjøres bedre, sier Wiken.