NRK Meny
Normal

Dag Otto vil få sofasliterne i form

Tidligere proffsyklist Dag Otto Lauritzen vil få hele Norge ut av sofaen, på beina og i form. Budskapet hans er at litt bevegelse er veldig mye bedre enn ingenting.

Dag Otto Laurtizen

Dag Otto Lauritzen er ingen sofasliter selv - nå kommer han med råd til oss som sitter fast i sofaen.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

2015 – et nytt år med nye mål og nye muligheter. Mange har som nyttårsforsett å få en sunnere livsstil – enten man sier det høyt, skriver det på Facebook eller bare holder det inni seg.

Da kan man ønske seg en enda større porsjon viljestyrke enn den man er utstyrt med.

Dag Otto Lauritzen mener også viljestyrken kan trenes opp.

En «mental muskel»

– Men er man ikke født med en viss porsjon viljestyrke – stor eller liten?

– Vi har ulike ressurser, noe er medfødt, men viljestyrke er som en «mental muskel» som man kan trenes opp. Det er jeg ikke i tvil om, sier Lauritzen.

Dag Otto Lauritzen, mangeårig toppidrettsutøver, tv-programleder, motivator og også forfatter, kommer i dag med ny bok om effektiv hverdagstrening.

Trening er viktig, uansett nivå, og i boka favner han alle. Fra sofasliteren som har utfordringer med å komme i gang, de som allerede trener litt og til de som setter seg store mål som å delta i et langløp, et lengre skirenn eller sykkelritt.

Trimming av viljestyrken

Lauritzen sier at en av hans styrker er brukbar viljestyrke, som har gjort at han har nådd flere av sine mål gjennom årene.

Viljestyrken kan som en «mental muskel» trimmes.

– Viljestyrke er den indre kraft som får deg til å gjøre ting du har satt som mål. Det er viktig å ikke misbruke den. Vi tar utrolige mange valg hver dag – fra 10.000 til 30.000 bevisste og ubevisste valg. Enkelte ting er tyngre og vi bruker mye viljestyrke på det – og mye er unødvendig.

– Man kan lære seg å gjøre ting som er tungt til en vane. Da blir det mer viljestyrke igjen til ting man virkelig ønsker å oppnå, sier Lauritzen.

– Innkasser gevinster underveis

Lauritzens nye bok handler ikke om toppidrett, men skal motivere de av oss som beveger oss minimalt.

– Det handler om å få folk ut av sofaen og over dørstokken og ut for å bevege seg noe. Stillesitting er en av de største utfordringene. Når norske 15-åringer beveger seg mindre enn en pensjonist – er det skremmende. Vi kjører unger til høyre og venstre, mens vi før gikk eller syklet.

– Her er det snakk om å komme ut å bevege seg litt. Enkel hverdagstrim er viktig uansett alder – og du får en formidabel hverdagsgevinst, sier Lauritzen.

Ta skritt for skritt og ikke glem at de små fremskritt også fortjener belønning, sier Lauritzen.

– Det er viktig å sette seg få og små mål. Er det for mange ting man vil oppnå – så tror jeg at man går lei. Og det er viktig å ha delmål underveis. Selv om man ikke når det "hårete" mål – en drøm om å oppnå noe virkelig stort – så skal man unne seg belønninger underveis.