NRK Meny
Normal

Color Line brøt loven

Ferjeselskapet Color Line brøt loven da de reklamerte for øl i Fædrelandsvennens nettavis i fjor høst. Men, det blir ingen straff.

Ølreklame Color Line

Med denne annonsen fristet Color Line sine reisende med øl i Danmark. Det er ikke lov.

Foto: Montasje: Leif Dalen / NRK

Fylkeslegen i Vest-Agder har nå konkludert i Color Line-saken. Det konkluderes med at alkoloven ble brutt.

– Denne annonsen som stod på nettsidene til Fædrelandsvennen, og den anser vi som markedsføring av alkohol, det sier fylkeslege i Vest- Agder Kristian Hagestad.

Annonsen lå på nett som bilag til Fædrelandsvennen 8. oktober 2013. Ifølge teksten kan reisende til Aalborg utforske det beste ølet Danmark kan by på. Color Line stod bak annonsen.

Selskapet trakk reklamen og beklager.

– Vi var ikke oppmerksomme nok på at reklamen kunne i ligge i grenseland isforhold til alkoholloven, forklarer Linjedirektør Odd Grønberg i Color Line.

Selskapet får ingen straff

Det er ulovlig å markedsføre alkohol i Norge, men avgjørelsen får ingen konsekvenser for Color Line.

– De får ingen sanksjoner for selskapet, men vi forutsetter at de følger opp sin egen intensjon med å være mer nøye med hva de publiserer i fremtiden, sier Hagestad.

Reklamene gjaldt fergeturer til Danmark både fra Kristiansand og Larvik. En privatperson tipset helsemyndighetene.

– De fleste som leser den reklamen vil oppfatte det som reklame for alkoholholdig drikke, konkluderer fylkeslegen.

Ifølge alkoholloven er det annonsør som er ansvarlig når det gjelder brudd på markedsføring.

– Selvfølgelig tar vi dette til etterretning, og vi har ikke tenkt å ta reklamen på igjen. Vi ser mer på det som en påminnelse om hvor grensene går, og vi har såpass mange ting vi kan markedsføre Ålborg og Danmark med at vi ikke trenger denne reklamen for å vise hvor bra de stedene er, avslutter Grønberg i Color Line.