NRK Meny
Normal

– Dette er like farlig som fyllekjøring

Her snakker sjåføren i mobilen med bussen full av passasjerer. – Dette er like farlig som fyllekjøring, mener Trygg Trafikk.

Sladdet bilde av sjåfør

Bussjåføren skal ha kjørt så vinglete at passasjerer reagerte.

Foto: Tipserbilde

Artikkelen er flere år gammel.

– Bussjåføren kjørte vinglete mens han pratet i mobilen, ifølge passasjer.

Den unge kvinnen som studerer i Kristiansand, sendte bildet av sjåføren til NRK.no.

Bildet er ifølge henne tatt på E18 mellom Grimstad og Lillesand onsdag. Fartsgrensen på motorveien er 100 kilometer i timen.

Pratet i to mobiler

– Jeg følte meg litt utrygg. Vi var vel ikke i livsfare, men opplevde kjøringen som usikker, sier den 21 år gamle kvinnen som ikke ønsker å bruke navnet sitt.

Hun forteller at sjåføren hadde flere inngående og utgående samtaler på to forskjellige mobiltelefoner:

– Da han bladde i kontaktene for å finne hvem han skulle ringe til, skjenet bussen over den hvite linja. Det skjedde 5–6 ganger, og det rumlet i bussen.

Studenten tok bussen fra Kristiansand til Porsgrunn, og forteller at den var helt full med passasjerer.

Nulltoleranse

Det er flere selskaper som kjører ekspressbuss mellom Sørlandet og Østlandet. I dette tilfellet gjaldt det selskapet Konkurrenten. NRK har sett bussbilletten hun kjøpte i Kristiansand i går.

Daglig leder av Konkurrenten, Tom Roger Øydne, har sett bildet av sjåføren og forteller at han har snakket med vedkommende i dag. Sjåføren er innkalt til en samtale på mandag hvor han vil bli konfrontert med bildet. Øydne vil likevel ikke endelig bekrefte at det er deres sjåfør før han har møtt sjåføren og konfrontert ham med bildet.

– Det vil være feil av meg å bekrefte noe før jeg har hatt møte med sjåføren, sier Øydne.

Øydne sier Konkurrenten reagerer strengt når selskapet får melding om slike episoder.

– Da handler vi direkte og konkret. Vi tar det opp med sjåføren, for dette skal ikke forekomme på våre busser. Vi har nulltoleranse, sier daglig leder i Konkurrenten Tom Roger Øydne og viser til at de har klare instrukser for dette.

Skal være sikker kjøring

På Konkurrentens nettside heter det at de har dyktige og erfarne sjåfører, som skal sørge for en sikker og komfortabel reise.

– Vi setter sikkerheten i høysetet, heter det.

Øydne opplyser også at sist de fikk melding om slikt, gikk det ut rundskriv med påminnelser til alle sjåfører.

– Det er ikke et stort problem, men det forekommer sier Øydne i Konkurrenten.

NRK har forsøkt å komme i kontakt med sjåføren via Øydne, men han har ikke ønsket å hjelpe NRK med det.

Som fyllekjøring

Trygg trafikk sammenlikner ulovlig mobilbruk med fyllekjøring.

Paal Sodefjed, Trygg Trafikk

Paal Sodefjed i Trygg Trafikk synes det er fint at folk varsler om brudd på mobilforbudet.

Foto: Erik Wiig Andersen / NRK

Distriktsleder i Trygg Trafikk Aust-Agder, Paal Ove Sodefjed, viser til engelsk forskning, som viser hvor farlig dette kan være.

– Det handler om reaksjonstid. Når man slår et nummer eller prater i mobilen, øker reaksjonstiden tilsvarende å ha mellom 0,8 og 1 i promille, sier Sodefjed.

Han synes det er underlig at en del sjåfører ikke kan følge de enkle reglene og sørge for å kjøre lovlig med mobilen. Og han sier seg glad for at passasjerene bryr seg.

– Det handler om egen og andres sikkerhet.

Oppfordrer til å dokumentere

– Er det ufint å ta bilde og varsle på den måten?

– Nei, det synes jeg ikke. De kan ta bilde og varsle selskapet, slik at de kan ta det opp med sine sjåfører og gi en advarsel, sier Sodefjed.

Det er forbudt å prate i mobiltelefonen under kjøring uten bruk av håndfrisett, ifølge vegtrafikkloven.

Med mindre mobilen er koblet til håndfri eller satt i stativ, heter det:

«Fører av en motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøring.»

Sjåfører tas jevnlig

Både Trygg Trafikk og politiet sier at denne historien langt i fra er enestående, og at sjåfører jevnlig blir tatt.

– Det skjer med alle som kjører bil, sier leder av trafikkavsnittet ved Kristiansand politistasjon Yngvar Aas.

– Vi får en del tips på sjåfører som bryter mobilforbudet. Både lokalt og på langtransportbusser, sier Aas.