– Dette er store kostnader som går på sykehusets budsjett og som vi ikke kommer uten, sier Per Qvarnstrøm økonomidirektør ved Sørlandet sykehus.
Det er lovpålagt at alle som skal til sykehuset i Norge har rett til taxi eller annet fremkomstmiddel om de trenger det.
Så mye kostet drosjeturene de tre siste årene:
- 92,6 millioner kroner i 2013
- 84,5 millioner kroner 2012
- 82,2 millioner kroner 2011
Gjelder hele landet
– Antallet reisende har økt de siste årene og vil øke også de neste årene. Det blir flere og flere eldre i landet og disse trenger taxi til blant annet sykehuset, sier Qvarnstrøm.
Og det er ikke bare på Sørlandet det blir flere eldre.
– Dette er en utfordring hele Helse-Norge står foran, sier økonomidirektøren.
Godkjennelse fra lege
– Det som skal til for å få gratis taxi er at legen din må skrive en rekvisisjon som sier at du trenger taxi, sier Qvarnstrøm.
Han forklarer videre at de høye utgiftene til dette inkluderer annen transport enn direkte til og fra et sykehus.
– Man får også dekket turen til andre helseinstitusjoner. Det kan for eksempel være til fysioterapeut, sier Qvarnstrøm.
Gullgruve for taxinæringen
– Dette er den største avtalen vi har, sier daglig leder i Agder Taxi Jan Rune Ausland.
Han sier at avtalen med sykehuset danner grunnlaget for store deler av kapasiteten på dagtid.
Ausland antar at rundt 30 av de 90 millioner kronene sykehuset bruker på taxi, havner hos hans firma.
– Jeg har ikke de eksakte tallene, men jeg tror det er rundt en tredjedel av millionbeløpet sykehuset bruker på taxi, sier Ausland.
Prøver å begrense bruken
Selv om det er vanskelig for sykehuset å kutte i disse utgiftene, har de enkelte tiltak.
– Vi prøver i så stor grad det lar seg gjøre å ha samkjøring av pasienter. Altså at pasienter kan dele taxi om de er fra samme sted, sier han.
Ausland i Agder taxi er ikke sikker på hvor langt man kommer med hans taxi med 90 millioner kroner.
– Du kommer nok frem og tilbake til Nordkapp noen ganger, ler han.