NRK Meny
Normal

Bru dyrere enn tunell til Hidra

Planene om ei bru til Hidra skrinlegges på grunn av prislappen.

Kirkhavn, Hidra

Befolkninga på Hidra har lenge kjempet for en fastlandsforbindelse. I juni ble det nei til undersjøisk tunell, og nå kommer et nytt nei til planer om ei bru.

Foto: Gunnar Morsund / NRK

Fylkestinget i Vest-Agder vedtok i juni å avlyse konkurransen om bygging av en undersjøisk tunell til Hidra i Flekkefjord, etter at tunellalternativet ble for dyrt for fylkespolitikerne.

Nå viser beregninger fra Statens vegvesen at ei bru mellom Hidra og fastlandet blir 250 millioner kroner dyrere enn en undersjøisk tunell.

Dermed skrinlegges planene om ei bru, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Jan Helge Egeland.

– Det ligger i kortene. Den beslutninga er egentlig tatt. Med en prislapp som ligger om lag 250 millioner over en undersjøisk tunell er det ikke lenger noe å gå videre på, sier Egeland.

Gir ikke opp

Selve hengebrukonstruksjonen er dyr. I tillegg måtte det ha blitt bygget tunell i hver ende av brua, noe som også er fordyrende.

Jan Sigbjørnsen

Ordfører Jan Sigbjørnsen i Flekkefjord tror det vil bli gitt et ja til en tunell til Hidra.

Foto: Odd Rømteland / NRK

I juni sa fylkestinget i Vest-Agder nei til å bygge undersjøisk tunnel for 490 millioner kroner. Likevel har ikke ordfører Jan Sigbjørnsen (H) gitt opp håpet om ei løsning under vann mellom Hidra og Flekkefjord.

– Nei, så absolutt ikke. At det tar et par år lengre enn den opprinnelige planen må vi kanskje regne med, men jeg har god tro på at dette skal gå i boks, sier Sigbjørnsen.

Flekkefjord kommune har sagt seg villig til å forskuttering deler av beløpet en tunell vil koste, og har jobbet for at ikke tunellbyggingen skal utsettes i mange år.

Sigbjørnsen sier de har funnet flere sider ved tunellforslaget som kan endres, slik at tunellen bli billigere.

– Vi har pekt på ting det kan spares på i dette prosjektet, og nå utreder vegvesenet hvor mye prosjektet vil komme på. Så ender det nok opp med en ny anbudsrunde og at vi kommer i gang med en tunell, sier Sigbjørnsen.

Slik blir Hidratunnelen

En illustrasjon viser hvordan tunellen var tenkt bygd. (Arkiv)

Foto: Multiconsult