Både Klungland bro på fylkesveg 466 mellom Gyland og Klungland i Flekkefjord og Feda bro i Kvinesdal knakk sammen under «Synnes» herjinger i helgen.
Flere tonn skulle løftes på plass for å lappe sammen de to hovedferdselsårene, noe som bød på store utfordringer for Statens vegvesen.
Vanskeligere enn forventet
I Feda har bygda vært i unntakstilstand etter at flommens ødeleggelser. Broa som knytter Feda- og Birkelandsida sammen har vært ufremkommelig, blant annet har barna måttet bli fraktet med buss over Europavei 39 for å komme til skolen.
I dag begynte første etappe av brobyggingen; Et 16-tonns midtstykke måtte fjernes, før midlertidig gangbro kommer på plass. Jobben ble vanskeligere enn forutsatt.
– Alt av bærebjelker under er borte, det er bare treverket igjen. Det har vært en utfordring å jobbe med, sier Per Magne Hindersland, byggeleder i Statens vegvesen i Aust-Agder.
Etter mange timer med manøvrering av den enorme kranbilen kunne både brobyggerne og publikum puste lettet ut, og konstatere at operasjonen var vellykket. Midtstykket ble fjernet, men arbeidet med å få plass midlertidig gangbro fortsetter. Den vil etter planen være på plass i løpet av få dager.
– Jeg håper det går veldig raskt å få på plass en bro til ferdafolket, sier byggelederen.
- Les også:
Kom med ferdig bro på lasteplanet
Renoveringsarbeidet med Klungeland bro er også godt i gang. Agnar Klungland, som bor like i nærheten, har fulgt arbeidet fra orkesterplass, og forteller at en gigantisk kranbil møtte opp onsdag morgen.
– De har jobbet på spreng i hele dag, sier han.
Vegvesenet hadde med en ferdig brokonstruksjon på 20 tonn lasteplanet, og ifølge Klungeland gjenstår bare noen justeringer i overgangene før broen kan åpnes, forhåpentligvis i morgen.
- Les også: