NRK Meny
Normal

Bør nekte å betale regningen

Kunder som har bredbåndsproblemer fra levrandøren LOS, bør nekte å betale. Det mener Forbrukerrådet.

PC-tastatur
Foto: Lise Åserud / Scanpix

Flere internettabonnenter fra LOS i Kristiansand har problemer med å koble seg på internett.

Nå mener Forbrukerrådet at kunder som har vært uten bredbånd en stund, bør nekte å betale regningen.

Ventet i tre kvarter

Kirsten Hemmer fra Søgne ventet i flere minutter da hun kontaktet kundesenteret til LOS. - Nettet har vært ustabilt og ligget nede, sier hun. Hemmer er avhengig av å bruker internett i sitt arbeid. Hun driver et lite firma som selger tjenester til forlag. Hun mottar manuskript på e-post og bearbeider disse og sender tilbake til forlaget.

- Jeg har ventet i tre kvarter i telefonen på å komme i kontakt med kundesenteret til LOS, forteller Hemmer.

NextGenTel overtar bredbåndskunder fra LOS

LOS eies av Agder Energi, og har solgt bredbåndsvirksomheten til NextGentel. Og det er i den overgangen mellom selskapene at flere tusen internettabonnenter har fått problemer.

Talsmann i Agder Energi, Realf Ottesen, forteller til NRK Sørlandet at LOS har økt bemanningen på kundesenteret. Han anbefaler Hemmer og de andre tusen kundene om å ringe tilbake, dersom de ikke får kontakt.

Ikke betal regningen!

Regionleder i Forbrukerrådet, Ole Asbjørn Lie, er klar på hva kundene har rett til: Ikke betal abonnementsavgiften  i den perioden du har vært uten internettforbindelse.

- Vi har inntrykk av at overgangen fra LOS har skapt problemer for kundene. Det er veldig synd at de ikke har bedre kundeservice, sier Lie.  Han mener også at kundene som er uten forbindelse i en måned ikke skal betale regningen. Men Lie presiserer at dette bare gjelder dersom det er selskapets skyld.

Han mener også at LOS må dekke merkostnadene til de med nettproblemer. Og viser til at flere har måttet bruke mobiltelefon for å komme i kontakt med kundesenteret.

Dårlig informasjon

Lie kritiserer også LOS for å ha gitt for dårlig informasjon til kundene.

- Det er heller ikke sendt ut ordentlig informasjon til kundene. Bruksanvisningen som er sendt ut, fungerer ikke på alle de forskjellige datamaskinene som folk har, forteller Lie.