Hopp til innhold

Blir trolig rushtidsavgift

Det er nå nærmest sikkert at Kristiansand innfører rushtidsavgift. I dag ble saken diskutert i areal- og transportplanutvalget, ATP.

Bomstasjon i Kristiansand

Etter politiske møter i dag er Kristiansand mye nærmere en innføring av rushtidsavgift i bomringen.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Arvid Grundekjøn (t.h)

Ordfører Arvid Grundekjøn må bryte valgløfter og føler seg presset av samferdselsministeren.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Ordfører Arvid Grundekjøn (H) gikk langt i å antyde dette, da han møtte politikere fra nabokommunene fredag.

Grundekjøn mener Kristiansand har fått et diktat fra samferdselsministeren, som kommunen blir nødt til å følge.

Tidlig neste uke skal partiene i Kristiansand avklare hvor de står i forhold til rushtidsavgiften.

Prisene?

Etter det NRK kjenner til vil det legges opp til en rushtidsavgift på 6 kroner, i tillegg til prisen bilistene allerede betaler for en passering i dag.

Med topprabatten så vil det koste 11 kroner per passering og 17 kroner for å passere i rushtiden. Hele rabattsystemet skal endres og legges om, uten at det er nå er helt klart nøyaktig hvordan dette skal bli.

Totalt sett skal det ikke kreves inn mer bompenger i Kristiansand, men prisen på ulike tider av døgnet skal endres som virkemiddel for å redusere biltrafikken.

NRK kjenner til at det mest sannsynlig bare vil bli rushtidsavgift om morgenen, og ikke på ettermiddagen.

Politikerne håper å oppnå den nødvendige reduksjonen i biltrafikken uten å innføre rushtidsavgift på ettermiddagen.

Innføringen av rushtidsavgiften og det nye bompengeopplegget vil bli innført fra sommeren 2013.

Krever bedre busstilbud

Torhild Bransdal

Torhild Bransdal (KrF) sier hun vil kreve bedre busstilbud dersom hun skal si ja til rushtidsavgift som vil berøre pendlere fra Vennesla.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Ordfører i Vennesla Torhild Bransdal (KrF) sier hun krever bedre busstilbud til Kristiansand, for at hun skal si ja til rushtidsavgift i bomringen.

Bransdal mener at dagens bomordning i Kristiansand er urettferdig.

En full gjennomgang av bomplasseringer og busstilbud er nødvendig før Bransdal vil ta endelig standpunkt i saken.

– Det er blitt fremstilt slik at jeg og randkommunene til Kristiansand skal være veldig innstilt på å innføre rushtidsavgift i Kristiansand. Vi har forholdt oss til en avtale og nå må vi etterlyse innhold i avtalen. Får vi ikke en god avtale med godt innhold så har vi en utfordring i forhold til rushtidsavgiften, sier hun.

– Men du sier ja til rushtidsavgift?

– Ja i utgangspunktet gjør jeg det, men jeg knytter det opp mot noen betingelser. Jeg krever blant annet et mye bedre kollektivtilbud rundt Kristiansand og i Kristiansand både med tanke på frekvens og pris, sier Bransdal.

–Også har jeg spilt inn plassering av bomstasjonene. Det er ikke riktig at noen skal slippe unna betaling av denne rushtidsavgiften, sier Vennesla-ordføreren.

Enig med Bransdal

Hans Otto Lund

Hans Otto Lund (H) går inn for å flytte bomstasjonene nærmere sentrum slik at flere må betale bomavgift og rushtidsavgift.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Og det var det politikerne i areal- og transportutvalget (ATP) diskuterte fredag.

Og Hans Otto Lund (H) ga full støtte til Vennesla-ordfører Bransdal om flytting av bomstasjoner nærmere sentrum.

– Det har ligget et vedtak fra tidligere om at dette skulle vurderes. Grunnen til at dette ikke ble noe av tidligere var at det ikke var plass på Lundsbrua og Oddernesbrua til bomstasjoner. Nå er det jo bare en liten antenne som skal til som registrerer passeringer. Det er jo rart at de på Grim må betale bompenger, mens de på sletta litt lenger bort slipper, sa Lund.

Og med stor grad av sannsynlighet går det nå mot både rushtidsavgift og flytting av bomstasjoner nærmere Kristiansand sentrum, slik at flere bilister, som i dag bor på innsiden av bomringen, skal måtte bidra i bomkassa med penger.

Venter på regjeringsskifte

Ordfører Arvid Grundekjøn sier til NRK at situasjonen ville ha vært annerledes dersom Norge hadde hatt en borgerlig regjering.

– Vi vet at ved et regjeringsskifte så ville vi ikke ha blitt pålagt å innføre en rushtidsavgift. Nå får vi et diktat om rushtidsavgift fra regjeringen, mens en borgerlig regjering ville ha respektert lokaldemokratiet, sier han.

Grundekjøn legger sterkt vekt på at innføring av rushtidsavgift er et utslag av press og krav fra samferdselsministeren i den rød-grønne regjeringen.

– Bomplassering og bussfrekvens er vi alle opptatt av å finne gode løsninger på, legger han til.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
NRK Forklarer: Baneheia-saken 01:05
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,31 kr
Dyrest kl. 08 1,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %