NRK Meny
Normal

Ble NAV-klient etter NAV-sinne

Sykemeldte Gry Thelma Clüver i Setesdal leverte de samme opplysningene til NAV gang på gang, men utbetalingene uteble. Etter nesten fem måneder rant det over for ektemannen, som i raseri over de manglende sykepengene selv endte opp som NAV-klient.

Magnus Tveiten

Mens kona endelig har fått penger fra NAV etter nesten fem måneder, håper ektemannen Magnus Tveiten at han selv vil få hurtigere utbetaling fra arbeids- og velferdsforvaltningen.

Foto: Kirsten Leira

– Jaja, nå må de vel etter hvert betale meg også, sukker Magnus Tveiten.

Skulle ha romantisk aften

Kona Gry Thelma Clüver hadde siden 14. juni vært hundre prosent sykemeldt med fibromyalgi-relaterte smerter.

Men utbetalingene fra NAV uteble, til tross for gjentatte oversendinger av opplysninger, skriver lokalavisa Setesdølen.

Den 14. oktober var imidlertid pengeproblemene glemt og stemningen god hjemme hos familien Tveiten/Clüver.

– Dette skjedde en kveld når jeg og min kone skulle ha en god middag og virkelig kose oss hjemme. Dette var rett etter at vi hadde blitt fortalt (av NAV) at alt var i orden. Ungene skulle være hos tante og vi skulle kose oss hjemme, med en skikkelig god romantisk aften med en god middag, sier mannen i huset til NRK.

– Ble så sinna at jeg skalv

Magnus Tveiten og Gry Thelma Clüver

Magnus Tveiten og Gry Thelma Clüver er svært misfornøyde med NAVs opptreden.

Foto: Kirsten Leira

Men den romantiske atmosfæren ble brått brutt da et nytt brev fra NAV dukket opp i posten.

– Når min kone har fått dette brevet og jeg leser gjennom dette her, der det igjen står at de mangler skatt- og inntektsopplysninger - som bare er tull, så ble jeg så frustrert og sinna at jeg skalv. Jeg langa ut neven rett i trappa og knakk et bein i høyre hånd. Fjerde metakarp, for å være helt eksakt, forteller Tveiten.

Da ble det tur til legen, der resultatet var gips og hundre prosents sykemelding.

– Helt seriøst så var jeg så flau etterpå at det rett og slett var fryktelig pinlig. Det er jo litt komisk, en må vel bare innrømme det, sier Tveiten, og spøker med at det kanskje er slik NAV får kundene sine.

– Har vært et kaos uten like

NAV-logo

NAV får gjennomgå av ekteparet fra Setesdal. (Arkivfoto)

Foto: Else Jorunn Saga / NRK

Denne uka er han imidlertid tilbake i 80 prosents stilling, og slipper å være avhengig av NAV-penger over tid.

Tveiten er glad for at han ikke må gjennomgå den samme langvarige prosessen som kona.

– I stedet for å jobbe vanlig og få den avslappingen som trengs, så vil jeg påstå at min kone har gjort jobben til NAV. Hun har sprunget mellom legekontor, NAV-kontor, arbeidsgiver, sendt alt av papirer og fakset og ringt. Det har vært et kaos uten like, sier Tveiten.

– Det er noe av det mest frustrerende jeg har vært borti, sier kona til avisa Setesdølen.

"Truet" med media - utbetaling etter to timer

Den første utbetalingen til Clüver kom forrige fredag. Men tidligere den samme dagen hadde hun snakket med NAV og på nytt fått beskjed om at det manglet papirer.

– Da sa vi at dette nå hadde blitt for dumt og at vi kom til å snakke med media. To timer senere så ringer en dame fra NAV som beklager og sier at alle papirene er på plass og har vært det lenge, og at pengene er overført, forteller Tveiten.

– I panikken så klarte de å overføre det til feil konto. På hennes konto, men ikke den hun hadde oppgitt. Men det er en bagatell, sier ektemannen.

– Når vi sa en sånn ting så gikk det altså to timer, så var jobben gjort. Da virker fem måneder unødvendig og urettferdig. Når det begynner å tikke mot fem måneder, da bør mange alarmklokker begynne å ringe, mener Tveiten.

I konas sko

Nå har han altså selv krav på midler fra NAV, og håper at NAV-folkene har lært.

– Men jeg har vært sykemeldt en gang før, og da gikk det ganske lang tid før jeg fikk mine utbetalinger, sier Tveiten, og legger til at dette skal ha skyldtes at de NAV-ansatte ikke klarte å tyde underskriften til legen.

Han er gitarist og jobber i Bykle kulturskole. Han forteller at han nå har fått byttet til en gips som gjør det mulig for ham spille gitar hvis han bruker plekter.

– Det holder til at jeg i hvert fall får Hovden-revyen til å komme i land. Det er bra, sier musikeren.

Hvem har skylden?

Han er usikker på om det er NAV-kontoret i Bykle eller NAV forvaltning i Arendal som har mest skyld.

– Jeg vet ikke hvor man skal rette mest kritikk. Det vi fikk beskjed om det var å klage til vårt lokale NAV-kontor, og de sender jo klagen videre til NAV forvaltning i Arendal. Jeg er i hvert fall ikke redd for å si at NAV forvaltning i Arendal har gjort meg passe forbannet en del ganger, sier Tveiten.

Clüver mener imidlertid at det er lokalkontorets feil.

– Det er NAV Bykle som har surra hele tida, sier Clüver til Setesdølen.

– Jeg sendte egenerklæring minst fire ganger. Samme hvor mye jeg vendte meg til NAV Bykle, skjedde det ingenting. Det er noe av det mest frustrerende jeg har vært borti, sier hun.

– Utbetales når all dokumentasjon er på plass

NRK har fredag ikke fått kontakt med NAV-kontoret i Bykle, som i Setesdølen henviser til NAV forvaltning i Arendal.

Til avisa uttaler Øyvind Svendsen i NAV forvaltning i Arendal seg om når penger fra NAV skal være på konto.

– Det er når vi har all dokumentasjon på plass. Det handler om sykemelding fra lege, inntektsopplysninger fra arbeidsgiver og krav fra bruker. I denne spesifikke saken gikk det sju dager fra vi hadde registrert saken som komplett, til den ble behandlet, sier Svendsen, som ikke ønsker å kommentere saken ytterligere overfor NRK.