NRK Meny
Normal

Billigere til Oslo

Dyrere å ta sentrumsbussen i Kristiansand enn å ta bussen til Oslo.

Bussen AS

Bybussen i Kristiansand er dyrere enn bussen til Oslo.

Foto: Sundsdal, Svein / NRK

Etter at prisene på bussen nok en gang gikk opp, har det vært mulig å reise billigere med buss til Oslo, enn tur retur fra Gimlekollen til Kristiansand sentrum.

Det samme gjelder om du bor i Vågsbygd, melder Fædrelandsvennen.

Skal du tur retur fra Gimlekollen ned til Universitetet i Agder, en samlet strekning på omlag fire kilometer, er prisene fortsatt de samme. Du kan altså risikere å måtte betale 54 kroner for en tur på fire kilometer, en distanse en helt ok mosjonist kan sykle på ti minutter.

Buss-systemet i Kristiansand fungerer slik at du kan ta bussen tilbake gratis om du reiser tilbake innen en time, men om du ikke ønsker å løpe gatelangs må du betale full billett også på tilbaketuren.

- Dagens tilbud en vits

- Jeg synes det busstilbudet vi har i dag er en vits, sier student Kristin Nordvoll til Fædrelandsvennen.

Hun er på rutebilstasjonen i Kristiansand og er i ferd med å gå på bussen til Oslo. Siden hun har bestilt billett i god tid, har hun fått lavpris-billett til kun 49 kroner. Det er fem kroner billigere enn en tur-retur til sentrum i Kristiansand om du bor på Gimlekollen eller i Vågsbygd.

- Det skal sies at jeg var heldig som fikk en så billig tur til Oslo, men at det er mulig å komme seg billigere til Oslo enn til Vågsbygd viser jo at noe er galt med busstilbudet her i byen, sier Nordvoll.

Uenighet om ansvaret

Hverken politikerne eller Agder kollektivtrafikk vil påta seg noe direkte ansvar for de skyhøye bussprisene.

Hans Otto Lund

Nestleder i byutviklingsstyret, Hans Otto Lund (H).

Foto: Svein A. Sundsdal / NRK

Politikere i Kristiansand er rimelig samstemt om at bussprisene i byen er for høye, men om det blir gjort noe med er en annen sak.

Hans Otto Lund, Høyre, er en av de som uttaler seg til Fædrelandsvennen.

- Kommunen har lagt mye tid og penger inn i å unngå prisøkning på bussen. Da er det trist å se at prisen likevel skal presses opp. Ett eller annet blir vi nødt til å gjøre med dette, sier han. Lund er også nestleder i byutviklingsstyre.

Markedssjef i Agder Kollektivtrafikk, Inge Os, ser ingen grunn til å ha dårlig samvittighet.

- De har ikke spyttet i så mye som driftskostnadene øker. Vi mottar for lite i støtte, svarer Os.

Han mener at dersom de skulle senke prisnivået nå ville det gå ut over kvaliteten på tilbudet.