Hopp til innhold

Frp vil ha billigere bomavgift for vogntog om natta

Stortingsrepresentant Åse Michaelsen (Frp) vil at vogntogsjåførene skal betale mindre i bompenger om kvelden og natta. Sjåførene ber heller om tiltak for å hindre at utenlandske sjåfører "sniker" i bommene for å spare penger.

Stortingsrepresentant Åse Michaelsen (FrP) vil at yrkessjåførene skal betale mindre i bompenger om kvelden og natta. Yrkessjåførene ønsker andre tiltak for å hindre at utenlandske sjåfører "sniker" i bommene for å spare penger.

Norske vogntogsjåfører mener det er konkurransehemmende at mange utenlandske sjåfører ikke betaler bomavgifter på norske veier eller straffegebyrene i "fotoboksene".

De norske yrkessjåførene har dermed store ekstrakostnader som de utenlandske sjåførene "slipper".

Nå foreslår stortingsrepresentant fra Vest-Agder, Åse Michaelsen (Frp), å redusere bomavgiftene for tungtransporten på kveldstid og nattetid.

Hun sier dette vil redusere kostnadene for yrkessjåførene, samtidig som man vil dreie tungtransport-trafikken over til en tid av døgnet hvor det er mindre trafikk på veiene.

– Det er ingen som er tjent med at mange vogntog står og stanger i kø, eller at det er mange vogntog på en smal E39. Det ødelegger for dem som trenger veien for å komme seg frem og tilbake på dagtid, og som ikke har noe annet valg enn å kjøre på veien på dagtid. Men dette gjelder jo som et tilbud til de som har en mulighet til å tilpasse transporten på kveldstid og natt. Og det er jo ingen tvang i dette her. Men hvis de gjør dette, så vil varene komme fortere fram og bedre fram, sier Michaelsen.

– Men selv om det blir billigere i bomstasjonen om natta, så vil det vel likevel bli mye dyrere for transportørene å ha sjåfører i nattjobb?

– Dette er jo ment å være et tilbud til de som ønsker å kjøre om natta. Det er jo ikke noe tvang, men de som ønsker det vil da få en fordel av dette i forhold til lavere bomsatser, sier Michaelsen.

Stor utgiftspost

Steinar Solberg

Lastebileier Steinar Solberg har store utgifter til bompenger og er lei av at utenlandske sjåfører slipper å betale.

Foto: Kari Løberg Skår / NRK

De norske yrkessjåførene synes politikerne bør ta helt andre grep for å skape like konkurransevilkår.

Problemet med utenlandske sjåfører som "sniker" i bomstasjonene må løses raskt, mener lastebilbransjen.

– Bompenger er blitt en stor utgiftspost. Og jeg ser for eksempel at de bilene vi har som går Stavanger-Strømstad har utgifter til bompenger på 800–900 kroner på hver tur. Og det slipper utlendingene, for de betaler ikke. De kjører gjennom bommen og har en fin dag etterpå.

Det sier lastebileier Steinar Solberg til NRK.

Han har sett seg lei på utenlandske sjåfører som ikke har de samme bompenge-utgiftene som de norske sjåførene.

Er fortvilet

Reidar Retterholdt

Reidar Retterholdt i Norges Lastebileier-Forbund

Foto: Kari Løberg Skår / NRK

Også Norges Lastebileier-Forbund er fortvilet over mangelen på reaksjoner mot dem som ikke betaler i bommen.

– Hver gang vi kjører en tur mellom Oslo og Stavanger betaler vi cirka 500 kroner mer enn en utenlandsk transportør gjør. Og da har vi svært ulike konkurransevilkår.

Det sier fylkessjef i Norges Lastebileier-Forbund Reidar Retterholdt til NRK.

Han er positiv til forslaget om billigere bomavgifter om natta, men mener pengene heller burde vært brukt på noe annet.

– Vi kunne jo heller ha brukt disse pengene å bygge vei for, sier Retterholdt.

Saken vil bli løst

Stortingsrepresentant Åse Michaelsen (Frp) sier til NRK at både Høyre og Frp jobber med å finne en løsning på dette problemet.

Åse Michaelsen

Åse Michaelsen (Frp) tror på en løsning når det gjelder utenlandske sjåfører og betaling av norske bomavgifter.

Foto: Svein Sundsdal/NRK / NRK

Norge skal bli en del av en europeisk innkrevingsstandard som vil føre til at også utenlandske sjåfører betaler norske bompenger, sier hun.

– Ja, vi er selvfølgelig helt enige med lastebileierne i denne saken. Først og fremst skal det være like konkurransevilkår. Derfor har jo statsråd Ketil Solvik-Olsen sagt at denne bombrikken skal alle utenlandske vogntog ha på plass. Og vi jobber nå med den siste finpussen i forhold til dette. Og det er særlig betalingsbiten som gjenstår. Skal de betale i forkant eller i etterkant, eller er det sånn at vi kan ordne det med innbetalingen etter hvert som de er på veien.

Michaelsen sier det vil komme snarlige endringer i forhold til dette slik lastebileierforbundet ønsker.

– Det er lagt opp til at det kommer endringer allerede i løpet av høsten, sier hun.

– Solvik-Olsen er slik vi forstår den fjerde statsråden som har denne saken på sitt bord uten at det har blitt en løsning. Kan lastebilnæringen tro på dere i denne saken nå?

– Ja, dette viser at Frp må på plass for å ordne dette. Og det skal vi gjøre, sier hun.

Direkte intervju fra Studio i oslo

Åse Michaelsen (Frp) intervjuet av programleder Siv Kristin Sællmann i NRK Sørlandets TV-sending klokken 1845.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
NRK Forklarer: Baneheia-saken 01:05
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,05 kr
Dyrest kl. 21 1,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,2 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %