Nordmenn har aller best inntrykk av Kristiansand Dyrepark blant landets turistattrasjoner.
82 prosent av de spurte har et godt totalinntrykk av dyreparken og hovedårsaken er parkens evne til å fonye seg.
- Det er stadig nye ting og attraksjoner i parken. Det skaper lyst til å komme igjen flere gang, forteller viseadministrende direktør i Synovate, Erik Dalen.
Scorer på fornyelse
For første gang er omdømmet - det bilde folk har - av en lang rekke turistattraksjoner og reisemål i Norge kartlagt. Og best omdømme i denne undersøkelsen har Kristiansand Dyrepark.
Dyreparkens vilje til fornyelse gjør at folk som har besøkt stedet får et svært godt innstrykk. Løveparken, stadig nye Sabeltann- forestillinger og alt det andre som skjer i parken gjør at de 89 andre norske turistattraksjoner som var med i undersøkelsen, ikke nådde opp.
Lover nye attraksjoner
Direktør Per Arnstein Aamot i dyreparken gleder seg over undersøkelsen. - Vi jobber med levende dyr, og det har alltid stor interesse. Men det er viktig at vi har en miks mellom dyr, Kardemommeby og Sabeltann-foretillinger - og at den opprettholdes, sier Aamodt, som lover parken også til neste år vil gi turistene noe nytt.
På plassene bak dyreparken kommer Vigelandsparken, Nidarosdomen, Hurtigruten og Bryggen i Bergen.
Det er meningsmålingsbedriften Synovate Norge, tidligere MMI, som har kartlagt det norske folks holdninger til turistattraksjoner og -steder.