NRK Meny
Normal

Strid rundt Voss-navnet

Eksklusivitet er blitt varemerket for Voss-vannet fra Iveland. Nå mener Mattilsynet at at navnet Voss er misvisende og vil ha det endret.

Voss of Norway

Oggevannet er blitt gull for Iveland. Voss-vannet som produseres i kommunen er blitt vannet Madonna og mange amerikanske stjerner vil ha. Og vannet selges i flere land verden over.

Foto: Gunnar Olsen / NRK

En dokumentar om vannprodusenten Voss sendt på TV2 mandag kveld har ført til krangel mellom TV-kanalen og selskapet. Nå har også Mattilsynet kastet seg inn i debatten, og vil ha et annet navn på det dyre flaskevannet.

– Bruk av stedsnavnet Voss kan være misvisende i forhold til hvor grunnvannsforekomsten ligger, sier Anne Dorthe Halberg i Mattilsynet i Aust-Agder til TV 2.

Tilsynet mener derfor at merkingen av flaskene ikke er i henhold til gjeldende regler.

Hevder vannkilden heter Voss

Voss på sin side holder fast på at kilden de tapper fra heter nettopp Voss. I en e-post til TV 2 sier selskapet det ikke er noe krav om at navnet skal finnes på kart fra Statens kartverk.

Vannmerket, som selges i 49 land, har fått mye uønsket oppmerksomhet i forbindelse med TV2-dokumentaren. Selskapet mener TV-kanalen kommer med uriktige opplysninger i dokumentaren "En dråpe luksus", noe TV 2 avviser.

I dokumentaren hevdes det at Voss-vannet ikke er så eksklusivt som markedsføringen tilsier, fordi vannet kommer fra et kommunalt vannverk.

Voss of Norway mener på sin side at innholdet i dokumentaren er feil.

Setter advokat på saken

Voss of Norway sier de har bedt en advokat se på mulighetene for å kreve
erstatning fra TV 2 dersom salget og inntektene svikter i kjølvannet av dokumentaren.

Selskapet har helt siden oppstarten stått hardt på at vannet deres skal være en luksusvare. Men selskapet har tapt omlag 360 millioner kroner, og har endret strategi for å snu den negative trenden. Blant annet med å få flaskevannet i hyllene i amerikanske daligvarebutikker.

- Mistenkeliggjøring

- Iveland kommune stiller seg uforstående til mistenkeliggjøringen i TV2-dokumentaren, skriver ordfører Ole Magne Omdal i en pressemelding.

Han viser til tvilen som er sådd om kilden heter Voss-kilden. Ifølge Omdal finnes det dokumenter fra juni 2000 der det bekreftes at både kommunen og grunneieren gitt tillatelse til at kilden navngis Voss-kilden.

Siden dette ikke er nevnt i TV2s dokumentar, mener ordføreren at TV2 mot bedre vitende har gitt en misvisende framstilling av saken.

- Vi synes det er leit av TV2 angriper Voss-suksessen og dermed også deler av næringsgrunnlaget i Iveland.