NRK Meny
Normal

Ber vegvesenet droppe disse brøytestikkene

Miljøorganisasjonen Klimaalliansen krever at Statens vegvesen slutter å bruke brøytestikker i plast langs veiene. Vegvesenet vet ikke nøyaktig hvor mange brøytestikker som forsvinner i naturen hvert år.

Brøytestikker liggende i veikanten

Små og større biter av brøytestikker i plast er et miljøproblem.

Foto: NRK

– Det er betenkelig når du ser hvor mange plast-stikker som kjøres i stykker og hvor mange biter som blir liggende igjen i veikanten. Her har vi uten tvil et forsøplingsproblem.

Det sier Arne Otto Iversen, daglig leder i Klimaalliansen i Kristiansand.

Etter at «plasthvalen» ble funnet på Sotra har nordmenn virkelig fått øynene opp for hva plastforurensing fører til. Nå har vi sendt en henvendelse til vegvesenet og ber de slutte med plast-stikker, sier Iversen.

Brøytestikker

Flere hundre tusen brøytestikker settes langs veiene hver høst.

Foto: Erik Waage / NRK

– Her finnes det et kjempegodt alternativ som er brukt tidligere med stort hell – nemlig brøytestikker i bambus.

Bambusstikker må være neste sesongs store mål, sier Iversen.

Utfordrer vegvesenet

Hva er problemet med brøytestikker i plast?

– Dersom man får de hele inn igjen er det ingen problem, men det er alle småbitene som dyr og fugler kan få i seg, sier Iversen.

Arne Otto Iversen

Det er bare et tidsspørsmål før all plast og alt avfall som ligger på land blåser eller renner ut i havet. Å stoppe plastforsøpling på land er et vesentlig mål i seg selv, sier Arne Otto Iversen.

Foto: Tom Nicolai Kolstad / NRK

Bør plast-stikker forbys?

– Vi kan ikke gjøre noe med de store tingene på verdenshavene, men vi kan gjøre noe lokalt som for eksempel med brøytestikker. Det er mulig å ta en annen beslutning. Jeg mener vegvesenet må ta et ansvar og bare kutte ut disse plastpinnene, sier Iversen.

Vurderer å endre reglene

Brøytestikker av plast eller bambus er et tema i vegvesenet, ifølge prosjektleder Trond Heia.

Begge materialtypene har sine fordeler og ulemper. Plast har sine fordeler i forhold til gjenbruksverdi, men ulemper i forhold til miljøaspektet. I hovedsak brukes de om igjen år etter år, sier Heia.

Trond Heia

Trond Heia som er prosjektleder i Statens vegvesen sier at brøytestikker av plast i hovedsak blir plukket opp igjen på våren.

Foto: Privat / Statens Vegvesen

– Av restavfallet vi plukker opp langs veiene, så utgjør brøytestikker en svært liten andel av den totale tonnasjen som plukkes opp.

Det er i dag valgfritt for veientreprenørene å bruke bambus eller plast-stikker. Men Statens vegvesen i Agder vil nå vurdere om reglene skal endres av hensyn til miljøet.

– Det er klart vi må vurdere om vi skal sette andre krav til bruk av brøytestikk-materiale, sier Heia.