Hopp til innhold

Ber om kveldsfly til Oslo

Politikere og næringslivet har et sterkt ønske om et bedre flytilbud mellom Sørlandet og Oslo på kveldstid. I dag går det siste flyet mellom Kjevik og Gardermoen klokken 18.15.

Kristiansand lufthavn Kjevik

Politikere og næringlivet på Sørlandet ønsker seg en kveldsrute mellom Kjevik og Gardermoen.

Foto: Berge, Asbjørn Odd / Asbjørn Odd Berge/NRK

Åse Michaelsen

Åse Michaelsen håper flyselskapet Widerøe kan starte en kveldsrute mellom Oslo og Kristiansand med sine mindre fly, slik at det blir en lønnsom rute.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

– Det er ikke holdbart, mener stortingsrepresentant Åse Michaelsen fra Frp i Vest-Agder.

Hun håper at flyselskapet Widerøe kan tenke seg å starte kveldsflyvninger.

– Både Norwegian og SAS har hatt problemer med å kunne betjene et større fly på kveldene, som jo bør være lønnsomt slik at man ikke går i tap, sier Michaelsen.

– Derfor er jo Widerøe absolutt et alternativ, fordi de flyr med mindre fly, mener hun.

– Viktig med kveldsforbindelse

Med full støtte fra næringslivet i landsdelen, har stortingspolitikerne sendt et brev til Widerøe der de ber om en kveldsrute.

– Det er veldig viktig med en kveldsforbindelse mellom hovedstaden og Sørlandet, ikke minst for de i næringslivet som skal på jobb tidlig neste morgen, sier Åse Michaelsen.

– Og hvis man ønsker å for eksempel hente inn noen til å holde foredrag på kvelden på Sørlandet, så har denne ingen muligheter til å komme seg hjem igjen før neste dag.

– Ikke aktuelt nå

Video Widerøe.

Det er ikke aktuelt for Widerøe å starte kveldsflyvninger mellom Oslo og Kristiansand nå, men sier det kan bli aktuelt hvis de får ledig flykapasitet.

Foto: Nyhetsspiller

Terje Skram i Widerøe sier at et kveldsfly ikke vil komme på plass med det første.

– Vi har en dialog med SAS for å finne en felles løsning, men foreløpig så er det utfordrene for Widerøe å dekke en slik rute. Vi har ikke flykapasitet i det tidsrommet, sier Skram.

Han utelukker derimot ikke at det kan bli aktuelt med en kveldsrute til og fra Oslo i fremtiden.

Er klar over ønsket

– Ting kan endre seg underveis. Dersom vi får ledige fly, så er det klart at en slik rute er veldig interessant for oss å se nærmere på, sier han.

– Når kan man tidligst være igang med en slik rute?

– Der kan jeg ikke love noe. Aller helst så skulle vi sett at det var behov for en rute begge veier, slik at ikke flyet blir parkert på feil sted.

– Vi er klar over ønsket og vil finne løsninger så fort det lar seg gjøre, sier Skram.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,6 kr
Dyrest kl. 18 1,95 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %