– Det er ikke holdbart, mener stortingsrepresentant Åse Michaelsen fra Frp i Vest-Agder.
Hun håper at flyselskapet Widerøe kan tenke seg å starte kveldsflyvninger.
– Både Norwegian og SAS har hatt problemer med å kunne betjene et større fly på kveldene, som jo bør være lønnsomt slik at man ikke går i tap, sier Michaelsen.
– Derfor er jo Widerøe absolutt et alternativ, fordi de flyr med mindre fly, mener hun.
– Viktig med kveldsforbindelse
Med full støtte fra næringslivet i landsdelen, har stortingspolitikerne sendt et brev til Widerøe der de ber om en kveldsrute.
– Det er veldig viktig med en kveldsforbindelse mellom hovedstaden og Sørlandet, ikke minst for de i næringslivet som skal på jobb tidlig neste morgen, sier Åse Michaelsen.
– Og hvis man ønsker å for eksempel hente inn noen til å holde foredrag på kvelden på Sørlandet, så har denne ingen muligheter til å komme seg hjem igjen før neste dag.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Ikke aktuelt nå
Terje Skram i Widerøe sier at et kveldsfly ikke vil komme på plass med det første.
– Vi har en dialog med SAS for å finne en felles løsning, men foreløpig så er det utfordrene for Widerøe å dekke en slik rute. Vi har ikke flykapasitet i det tidsrommet, sier Skram.
Han utelukker derimot ikke at det kan bli aktuelt med en kveldsrute til og fra Oslo i fremtiden.
Er klar over ønsket
– Ting kan endre seg underveis. Dersom vi får ledige fly, så er det klart at en slik rute er veldig interessant for oss å se nærmere på, sier han.
– Når kan man tidligst være igang med en slik rute?
– Der kan jeg ikke love noe. Aller helst så skulle vi sett at det var behov for en rute begge veier, slik at ikke flyet blir parkert på feil sted.
– Vi er klar over ønsket og vil finne løsninger så fort det lar seg gjøre, sier Skram.