Hopp til innhold

Beredskapssjef etter E18-kaoset: – Elbil-eiere bør se an værmeldingen

Ekstremt vintervær setter nytt søkelys på elbil. – En stopp kan bli kald og langvarig. Dette har ikke så mange tenkt over, tror beredskapssjef Yngve Årøy.

– Elbil-sjåfører bør være nøyere enn andre med å se an værmeldingen, sier fylkesberedskapssjef i Agder Yngve Årøy.

Tidligere denne uken ble E18-trafikken slått ut av tungt snøvær.

2500 biler ble stående opptil et halvt døgn i kø ved Tvedestrand.

Ifølge politiet gikk elbiler tomme for strøm.

– Diesel- eller bensinbiler kan til nød etterfylle ved krise. Det er verre med elbiler, sier Årøy.

– Ny dimensjon

I 2007 opplevde bilister på Sørlandet noe tilsvarende.

Nærmere tusen biler ble stående i timevis på E18 mellom Kristiansand og Grimstad, som var stengt i halvannet døgn.

Siden den gang har elbilene inntatt bilparken.

– Dette gir en ny dimensjon ved vurdering av risiko. I en krise kan det bli kaldt. Det kan vare lenge, sier beredskapssjefen.

Han mener elbil-revolusjonen setter vinterbilisme i nytt lys.

– Dette har ikke så mange tenkt over. Vi har ikke hatt så mange slike hendelser de siste årene, sier han.

En stor og watt-drevet gruppe bileiere må være ekstra føre var.

Røde Kors klar til aksjon under snøkaos på E18 i 2007

Forrige snøkaos på E18 var i 2007. Røde Kors klare til aksjon mellom Kristiansand og Grimstad.

Foto: Tor Erik Schrøder / NTB

500 kommentarer

Elbilens egenskaper havner også i søkelyset i debattforumet på Facebook etter NRK-saken om snøkaos på E18.

Saken har torsdag over 500 kommentarer.

Skjermdump

Elbilforeningen frykter ikke for elbil-omdømmet. Her fra forumsdebatt etter ukas E18-kaos.

Foto: SKJERMDUMP

Mange sender stikk mot elbil og batterier med dalende kapasitet utover desembernatten.

– Det er stor forskjell på elbiler. Man bør være forsiktig med å bruke eldre elbiler med litt dårlig kapasitet når det er varslet veldig dårlig vær, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

Hun presiserer at flere faktorer spiller inn. Det er derfor vanskelig å si noe helt konkret om kapasiteten.

Hvor mye strøm trekker en elbil som står på tomgang?

– Står du i kø og har en temperatur på rundt 20 grader i kupeen trekker den mellom 1 og 2 kW. Så en elbil med rundt 40 kWt kan stå mellom 20 og 40 timer, forklarer Bu.

I dag har flere av de mest solgte elbilene en kapasitet på over 70 kWt.

Christina Bu

Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen, sier det er stor forskjell på batterikapasiteten til elbiler.

Foto: Norsk elbilforening

Bu frykter ikke at E18-kaoset rokker ved omdømmet til elbilen som vinterbil.

– Nå ruller snart en halv million elbiler på veiene våre, så dette går stort sett veldig bra. Om vinteren må man være forberedt uansett biltype.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Feiret Eid med bønn og kake i Kristiansand 01:53
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 23 1,52 kr
Dyrest kl. 07 2,82 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,7 kr 25 min.
  • Dusje 6,8 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,7 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %