– Elbil-sjåfører bør være nøyere enn andre med å se an værmeldingen, sier fylkesberedskapssjef i Agder Yngve Årøy.
Tidligere denne uken ble E18-trafikken slått ut av tungt snøvær.
2500 biler ble stående opptil et halvt døgn i kø ved Tvedestrand.
Ifølge politiet gikk elbiler tomme for strøm.
– Diesel- eller bensinbiler kan til nød etterfylle ved krise. Det er verre med elbiler, sier Årøy.
– Ny dimensjon
I 2007 opplevde bilister på Sørlandet noe tilsvarende.
Nærmere tusen biler ble stående i timevis på E18 mellom Kristiansand og Grimstad, som var stengt i halvannet døgn.
Siden den gang har elbilene inntatt bilparken.
– Dette gir en ny dimensjon ved vurdering av risiko. I en krise kan det bli kaldt. Det kan vare lenge, sier beredskapssjefen.
Han mener elbil-revolusjonen setter vinterbilisme i nytt lys.
– Dette har ikke så mange tenkt over. Vi har ikke hatt så mange slike hendelser de siste årene, sier han.
En stor og watt-drevet gruppe bileiere må være ekstra føre var.
500 kommentarer
Elbilens egenskaper havner også i søkelyset i debattforumet på Facebook etter NRK-saken om snøkaos på E18.
Saken har torsdag over 500 kommentarer.
Mange sender stikk mot elbil og batterier med dalende kapasitet utover desembernatten.
– Det er stor forskjell på elbiler. Man bør være forsiktig med å bruke eldre elbiler med litt dårlig kapasitet når det er varslet veldig dårlig vær, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.
Hun presiserer at flere faktorer spiller inn. Det er derfor vanskelig å si noe helt konkret om kapasiteten.
Hvor mye strøm trekker en elbil som står på tomgang?
– Står du i kø og har en temperatur på rundt 20 grader i kupeen trekker den mellom 1 og 2 kW. Så en elbil med rundt 40 kWt kan stå mellom 20 og 40 timer, forklarer Bu.
I dag har flere av de mest solgte elbilene en kapasitet på over 70 kWt.
Bu frykter ikke at E18-kaoset rokker ved omdømmet til elbilen som vinterbil.
– Nå ruller snart en halv million elbiler på veiene våre, så dette går stort sett veldig bra. Om vinteren må man være forberedt uansett biltype.