«Kolbjørn» står nå på land i Eydehavn hvor den får årets vårpuss og går gjennom en såkalt fem års klassing.
Tidligere skipper og daglig leder Thor Helge Salomonsen bidrar med båtpussen på dugnad. Han og de andre er bekymret for ferjas fremtid.
– Ferjas fremtid kan ta slutt fortere enn noen aner. I dag drives den takket vært mannskapets store entusiasme og dugnadsarbeid, sier Salomonsen.
– Vondt å se at det ikke er mer forståelse for jobben vi gjør
Ferjas økonomi har lite å gå på, mens båten blir stadig eldre og vedlikeholdet dyrere.
– Vi har dessverre aldri lyktes i å få politikerne til å forstå hvilken unik mulighet de har med en gratis vedlikeholdsfri vei. Det er bare et tidsspørsmål hvor lenge vi kan holde på slik vi gjør nå.
Han sier de flere ganger har prøvd å nå ut til kommunen for å få økonomisk støtte til ferja. Hittil har de ikke lyktes.
– Vi gjør en offentlig jobb som politikerne tydeligvis ikke ser verdien i. Det er vondt å se at det ikke er mer forståelse for jobben vi gjør, sier han.
Vil kutte budsjettet med ytterligere 100 000
Varaordfører i Arendal kommune, Anders Kylland (Frp), sier at politikerne er opptatt av å opprettholde driften av M/F Kolbjørn. Likevel lar den økonomiske støtten vente på seg.
– Kolbjørn har vært prioritert i mange år. Spørsmålet er hvor mye som skal gis i tilskudd. Vi er avhengige av at ferjetilbudet opprettholdes, sier han.
Kylland bruker den økonomiske situasjonen i kommunen som argument for at behandlingen tar lang tid.
– Den økonomiske situasjonen i kommunen er krevende. Som en del av en ny sparepakke har Høyre lagt frem en ny sparepakke, hvor det foreslås å reversere støtten til ferjedrift med 100 000. Dette skal nå opp til diskusjon i bystyret.
– Og hva tenker du om det?
– At vi har en jobb å gjøre opp mot fylkeskommunen for å få en aksept for at man skal se kollektivtransporten under ett, og for at ferjene bør prioriteres av fylkeskommunen.
NETT-TV:
Se NRKs kortdokumentar om M/S Kolbjørn i 2010: