Hopp til innhold

Barnehagebarn vet hva mobbing er

Barnehagebarn er i mye større grad klar over hva mobbing er enn man tidligere har trodd. Det viser ny forskning.

Barnehagebarn

Mange barn blir utestengt fra leken i barnehagen.

Foto: colourbox.com

Marianne Godfredsen har ledet forskningsprosjektet som har fått tittelen «Hele barnet, hele løpet». For første gang har barnehagebarn blitt intervjuet om mobbing.

Vet godt hva mobbing er

I Norge går 90 prosent av alle barn mellom ett og seks år i barnehage. Noen barn er i barnehagen i opptil ti timer, fem dager i uka.

– Da synes jeg det er en selvfølge at vi spør barna om hvordan de har det i barnehagen, sier Godfredsen.

Hun har besøkt flere barnehager i Kristiansand og spurt femåringer om hva de vet om mobbing. Konklusjonen er at barna har en klar formening av hva mobbing er.

– Barna svarer blant annet at mobbing er når noen gjør noe dumt med vilje. De sier at det er som å erte, bare litt slemmere. De sier at det betyr at noen slår eller bokser hverandre.

Ifølge Godfredsen harmonerer barnas definisjon på mobbing godt med den definisjonen de voksne bruker. Mobbing er gjentatte negative handlinger over tid som gir en ubalanse i maktforholdet.

NETT-TV: – Unik forskning gir nye muligheter

Mobbing i barnehage er et utbredt problem, og barn er selv veldig klar over når mobbing forekommer. For første gang er det foretatt en studie der BARNA har blitt intervjuet om mobbing.

NETT-TV: Mobbing i barnehage er et utbredt problem, og barn er selv veldig klar over når mobbing forekommer. For første gang er det foretatt en studie der barna har blitt intervjuet om mobbing.

– Mange opplever å bli utestengt

Barna har også snakket om det å bli utestengt fra lek.

– Dette er noe ganske mange barn opplever, sier Godfredsen.

Hun mener at utestengelse kan være mobbing.

Marianne Godfredsen

Marianne Godfredsen har ledet forskningsprosjektet 'Hele barnet, hele løpet'.

Foto: Anne Torhild Nilsen/NRK

– Når man blir utestengt fra lek, blir man utestengt fra å få venner. Når det foregår over tid, vil jeg absolutt definere det som mobbing.

Hun mener hverken voksne i barnehagen eller samfunnet for øvrig har tatt nok tak i dette.

Feil farge på buksa

På besøk i en barnehage ble hun selv vitne til at en gutt ble utestengt.

Det begynte med at en av guttene i barnehagen sa at de som hadde svart bukse kunne bli med inn på klasserommet. Én av guttene hadde blå bukse og fikk derfor ikke være med.

– Gutten ser opp på meg og sier: Typisk! Alltid har jeg feil farge.

Godfredsen ble vitne til flere lignende tilfeller der den samme gutten ble utestengt.

– Alle har vi opplevd en eller annen gang at vi ikke fikk bli med på leken. I dette tilfellet ble det et mønster. Den samme gutten ble utestengt gjentatte ganger. I slike tilfeller må vi se nærmere på hva problemet er. I utgangspunktet er det jo ikke buksa som er problemet, sier Godfredsen.

– De voksne må følge med

Godfredsen har selv jobbet med å forebygge mobbing i barnehager. Hun mener at det er viktig at de voksne følger med og griper inn.

– Jeg tror det viktigste vi kan gjøre i barnehagesammenheng er å ha våkne blikk. Vi må også ha kompetente ansatte som ser viktigheten av studere relasjonene mellom barna.

– Har man lov til å sette seg tilbake og si at dette finner barna selv ut av?

– Overhodet ikke! Det er for tidlig å overlate dette til barna selv. Barn kniver litt om hvem som skal ha den og leken. Det er naturlig. Det er ikke slike småting vi snakker om, men i det øyeblikket et barn opplever å bli krenket må vi vurdere om det er mobbing, sier Godfredsen.

– Gir nye muligheter

Forsker Ingrid Lund ved Universitet i Agder sier det å prate med barnehagebarn om mobbing gir helt nye muligheter innen forskningen.

– Det som er viktig er at vi som forskere får mer kunnskap om fenomenet mobbing i barnehage. Fordi mobbing i barnehage har ikke lange tradisjoner som forskningsfelt, verken i Norge eller internasjonalt, derfor er dette viktig, sier forskeren.

– Det å bruke barn som informanter og ta barns opplevelser på alvor vil jeg som forsker si at gir oss en helt ny dimensjon og forståelse av mobbing, sier Lund.

Dropper ut av videregående

Ifølge Godfredsen er det viktig å fange opp mobbing i barnehagen. Det kan blant annet forhindre at elever i den videregående skolen dropper ut.

– Vi vet at dette har en sammenheng. For mange ungdommer som dropper ut av videregående, startet problemene med mobbing i barnehagen.

Forskningsprosjektet finansieres av Foreldreutvalget for barnehager og skoler i Oslo. Forskningen ble lagt til Kristiansand fordi man der har god kompetanse på området.

Forskningen skal presenteres på en internasjonal konferanse til helgen.



null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 04 1,61 kr
Dyrest kl. 07 3,12 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %