Barns hverdag er for mange overorganisert og fritiden er preget av ulike fritidsaktiviteter som for eksempel fotballtrening, speideraktiviteter, pianospilling og turn.
Og før skoleklokka ringer inn har mange barn vært i skolefritidsordningen, SFO, og hit skal de også etter skolen før de haster videre til ulike fritidsaktiviteter.
– Skulle barna hatt mer tid til å sette seg ned og kjede seg på ettermiddagen?
– Ja, absolutt. Vi opplever at barn har mye å gjøre på fritiden og at vi her i SFO er en del av det å få barna av gårde til de ulike fritidsaktivitetene på ettermiddagen, sier Wold.
– Er barna stresset av alt de skal rekke?
– Jeg vil ikke si at de er stresset, men jeg tenker at dersom barna har en ting å gjøre på ettermiddagen, så er det noe annet enn to eller tre ulike aktiviteter som de skal på, sier hun.
Må ikke løpe etter klokka
Lise Barsøe er lærer og har drevet med pedagogisk rådgivning og ledertrening i barnehage og skoleverket i en årrekke.
Hun mener det er viktig at barna ikke hele tiden løper etter klokka for å rekke alle mulige aktiviteter.
– Det er viktig at barna skal ha sin egen tid og ikke hele tiden måtte løpe etter klokka. Når barna gjør ingenting, så gjør de ganske mye likevel. De lærer veldig mye av å se på hva voksne gjør, og den overorganiserte hverdagen hvor barn hele tiden blir ledet av andre kan nok føre til at de blir både stresset og uselvstendige, sier Barsøe.
Hun mener at en del av den gode barndommen er at barna har sin egen tid.
– Hva gjør det med barn å ha en hverdag full av aktiviteter?
– Det kan føre til at de blir stresset. Ro er en forutsetning for å lære mest mulig. Også er det en ting til. Man kan bli veldig rastløs av en hektisk hverdag og føle behov for at det skal skje mer og mer. Man kan få problemer med å kose seg i sitt eget selskap og man kan bli avhengig av andres igangsetting av aktiviteter, sier hun.