Bakgrunnen er opplagstallene som Mediebedriftenes Landsforening la fram i dag.
- Disse viser at Schibsted får altfor stor makt i den norske avisbransjen, sier Gudbrand Guthus i Medietilsynet.
- Dersom Media Norge går gjennom på generalforsamlingene torsdag, vil vi jobbe videre med saken med tanke på inngrep, sier Gudbrand Guthus i Medietilsynet til NRK.
En eier kan ikke eie for mye
Medietilsynet har på bakgrunn av opplagstallene for 2006 beregnet de norske medieeiernes andeler av det nasjonale avisopplaget. Konklusjonen er at Schibsted vil sitte med 34,1 prosent, dersom Media Norge blir etablert som planlagt. Det er 0,8 prosentpoeng over grensen i medieeierskapsloven, skriver journalisten.no. Loven sier at en enkelt eier ikke kan kontrollere mer enn 33,33 prosent av det samlede opplaget.
Mulige løsninger finnes
Schibsted går inn med 50,1 prosent i det nye konsernet, som vil eie avisene Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og
Stavanger Aftenblad. Ifølge reglene får Schibsted dermed bokført hele opplaget til de nevnte avisene, og andeler av opplaget til deres datterselskaper. En mulig løsning for Schibsted er å selge seg ned eller ut av Adresseavisen, der de har en eierpost på en tredel.