Etter flere utsettelser, gleder næringslivet seg over at man nå ser ut til å lande en dato for åpning av flyplassen. Daglig leder i Arendal Næringsforening, Morten V. Haakstad, tror flyplassen vil bli et godt supplement til Kjevik.
– Det Gullknapp har gjort riktig er å bygge sten på sten. Det er brukt tid på å få flyplassen klar og man har markert seg i et potensielt marked. Flere bedrifter i regionen er allerede brukere av chartertrafikk på andre flyplasser, og ser nytten av å få det til Arendal, sier Haakstad.
En business-jet skal flyttes fra Kjevik til Gullknapp. I tillegg har flyplassen allerede helikopteraktivitet.
Tidligere har andre pekt på at Gullknapp kan svekke Kjevik, og at landsdelen heller burde samle seg om én sterk flyplass.
– Jeg tror ikke det er noen fare for Kjevik. Den vil være vår regions hovedflyplass for rutetrafikk i lang, lang tid. Gullknapp kan ta en posisjon på andre typer aktivitet og være et supplement, ikke en konkurrent til Kjevik, mener Haakstad.
26. mai
Fiberkabler rulles ut når NRK besøker flyplassen fredag. Rullebanen og flytårnet er på plass. Nå jobbes det med å få alt klart for flytrafikk om et halvt år.
– Rullebanen er stort sett klar. Lys er på plass og skal testes ut. Innflyvningsprosedyrene er testet ut med godt resultat og må kunngjøres, sier daglig leder i Arendal Lufthavn Gullknapp, Jan Morten Myklebust.
26. mai er en internasjonal kunngjøringsdato for innflyvningsrutiner, og derfor forholder flyplassledelsen seg til denne, og forventer at det vil være tidspunktet flyplassen kan tas i bruk.
Rutefly i det blå
På sikt ønsker eierne at små rutefly skal trafikkere Gullknapp. Ledelsen har tidligere varslet «oljeruter» til Stavanger og Bergen. I februar sa Myklebust at det også er aktuelt med en rute til Oslo, men når slike ruter eventuelt kommer er fortsatt i det blå.
– Ruteflyving har vi ikke satt noe dato for ennå, men taxi- og charterflyvinger fra 26. mai bør vi få til, sier Myklebust.