Det er den nye E39 mellom Kristiansand og Mandal som åpnet i dag.
Nye veier, som har stått for byggingen, mener veien med fire felt og tre meters veiskuldre er tryggere enn den gamle.
– Nå kan vi tilby folk i området en trafikksikker vei, sier prosjektleder Harald J. Solvik.
Den gamle veien har en historie med mange dødsulykker.
Firefeltsveien er på 19 kilometer og får en fartsgrense på 110 kilometer i timen.
– På strekningen mellom Kristiansand og Mandal, som totalt er 26 kilometer lang, vil reisetida bli halvert. Før tok det 50 minutter. Nå vil det ta 25, sier Solvik.
Veien består blant annet av fire broer og fem tunneler. Søgnetunnelen på litt over fire kilometer, blir Sørlandets lengste.
Broa over Trysfjorden i Søgne, skal ha et spenn oppimot det som er mulig når det er snakk om en firefeltsvei.
Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK LuftfotoFire bomstasjoner
På strekningen blir det fire bomstasjoner.
Med abonnement vil det koste 72 kroner. Uten abonnement koster det 90 kroner.
For elbiler blir prisen 36 kroner.
Åpning holdt hemmelig
På forhånd ble tidspunktet for åpning holdt hemmelig for å hindre mange biler på veien samtidig.
Bilist og pendler Louise Henriksen, som ble den andre som fikk kjøre på den nyåpnede veien, var overrasket.
– Det er helt fantastisk. Jeg trodde ikke veien skulle åpne enda, sier hun til NRK.
At det blir dyrere nå, synes hun er naturlig.
– Det må til tenker jeg. Det er ikke gratis å bygge vei.
Louise Henriksen sier hun bruker veien ofte fordi hun pendler til jobb.
Foto: Anna Rut Tørresen / NRKOffisiell åpning av veien blir 9. desember.
Da kommer samferdselsminister Jon-Ivar Nygård for å klippe snora.
Veibyggingen har tatt over fire år og har kostet over 4,5 milliarder kroner.
Fortsettelsen skal fullføres
I mai ble fortsettelsen av veien fra Mandal og vestover til Lyngdal satt på vent på ubestemt tid.
Grunnen var dramatisk prisøkning som følge av situasjonen med krig, drivstoff- og strømpriser.
I slutten av september kom imidlertid beskjeden om at prosjektet skulle realiseres.