– Vi ønsker ikke den oppmerksomheten navnet drar med seg. I fjor fikk jeg flere spørsmål både fra journalister og andre om påståtte koblinger mellom oss og First House. Nå gjør vi det klart en gang for alle at det selskapet ikke har og aldri har hatt noe med Arendalsuka å gjøre, sier fylkesmann i Aust-Agder, og primus motor for arrangementet, Øystein Djupedal til VG.
Både i 2012 og 2013 har selskapet, som har fått hard medfart det siste året, vært listet opp som en av flere hovedsamarbeidspartnere, men det skjer altså ikke i år.
– Jeg har tatt en avgjørelse om at logoen til det selskapet skal bort fra alt vårt materiell, sier fylkesmannen til avisa.
Blant annet har Kina-koblingene og pressenekten om innsyn i Sylvi Listhaug sine kundelister skapt negativ oppmerksomhet for selskapet.
– Har ikke mandat til å ta slike beslutninger
Avgjørelsen er reklamebyrået sterkt uenig i, og mener Djupedal bryter avtalen de har.
– Dette er i strid med etablert praksis og en muntlig avtale vi har inngått, sier styreleder i First House, Leif Monsen, som i samarbeid med Djupedal var med på å starte Arendalsuka.
Tar makt han ikke har
Han mener Djupedal tar makt han ikke har.
– Jeg er rykende uenig i denne avgjørelsen. Dette er noe Djupedal har funnet på helt selv, og det er uforståelig for meg at han kan gjøre det. Han har ikke mandat til å ta slike beslutninger. Jeg har heller aldri registrert at First House-navnet skal være belastende, sier Monsen.
Både Djupedal og First House forteller at selskapet aldri har bidratt økonomisk til Arendalsuka.