Agderposten har tidligere omtalt at den nye E18 mellom Arendal-Tvedestrand kan bli planlagt for 130 km/t.
Det er flere skeptiske til.
– I Nullvisjonen ser vi på mennesket som unikt, og vi er opptatt av menneskets tåleevne. For vår del blir hastigheter opp mot 130 km/t for høye ut i fra menneskekroppens tåleevne hvis det skjer en ulykke, sier leder av Nullvisjonen i Lindesnesregionen, Bjørn Ivar Birkeland.
- Les også:
Bjørn Ivar Birkeland er leder i Nullvisjonen i Lindesnesregionen.
Foto: Kai Stokkeland / NRKNyttårsaksjonen
Torsdag deltok han, sammen med mange andre på Nyttårsaksjonen som er en markering for Agder-fylkene med fokus på drepte i trafikken.
Markeringen var i Sørlandsparken i Kristiansand, og var i regi av Aust-Agder og Vest-Agder fylkeskommuner, Statens vegvesen, Politiet, Trygg Trafikk og biskopen i Agder og Telemark.
Også i Trygg Trafikk er de skeptiske til høye fartsgrenser.
– Trafikksikkerhetsmessig er det å gå i feil retning. Vi har eksempler fra Danmark som viser at ulykker på 130 km/t er mye mer alvorlige enn de på 110 km/t, sier Paal Ove Sodefjed i Trygg Trafikk.
Paal Ove Sodefjed er distriktsleder i Trygg Trafikk.
Foto: Per-Kåre SandbakkØnsker midtrabatt
Han mener at man fremover må fokusere på at folk tar de rette valgene i trafikken og sier de alvorligste ulykkene er front mot front eller utforkjøringsulykker. Han ønsker derfor at det ikke skal være mulig å møte noen front mot front.
– Det vil si å bygge ut veiene slik at man kan kjøre møtefritt, og så lenge det ikke er gjort må man jobbe med menneksene, sier Sodefjed.
– Vi må ha mer UP på veiene slik at folk tror de kan bli tatt, og vi må bruke tiltak slik at folk kjører etter fartsgrensene, bruke bilbelte og kjøre edru, sier Sodefjed.
På denne måten mener han at man kan bli kvitt en del alvorlige ulykker.
Statssekretær Tommy Skjervold (Frp) støtter økt fartsgrense. Men han mener det er viktigere at folk kjører etter forholdene uansett fartsgrense
- Les også: