Trass i statlig nei, Setesdal står ved sitt frieri til elbil-sjåfører. Bilbatterier skal i nær framtid fylles med strøm i kraftkommunene i Setesdal.
Med eller uten statlig hjelp.
– Vi vil prøve å skaffe pengene selv, lokalt eller regionalt. Det virker som om alle er innstilt på det, sier Signe Sollien Haugå, daglig leder av Setesdal regionråd.
Støtter byområder
For andre gang har Transnova avslått en søknad fra Setesdal om støtte. Transnova er et statlig selskap som støtter tiltak for å redusere klimagassutslippene i transportsektoren.
Men støtten går hovedsakelig til ladestasjoner langs hovedveier og i byområder.
Planen er å bygge hurtigladere på Evje, Bygland, Valle og Bykle. Dette vil koste 2,4 millioner kroner. En million kroner ble skaffet fra fylkeskommunen og regionen.
Håpet var at Transnova la på bordet 1,4 millioner kroner.
– Vi ser dette i sammenheng med at Setesdal skal være et bærekraftig reisemål, en grønn dal, sier Haugå.
Neste rådsmøte
Styreleder for regionrådet Tarald Myrum mener det er viktig å etablere flest mulig ladestasjoner.
– Vi er skuffet over avslaget. Men vi vil snu alle steiner og se om vi kan finansiere dette lokalt.
Myrum sier at ordførerne i setesdalskommunene vil diskutere saken når de om kort tid møtes i Setesdal regionråd.