og Aud Refseth
Det brannherjede lasteskipet "Fjord Champion" hadde ikke utestående pålegg fra sjøfartsmyndighetene da det kom i havsnød utenfor Søgne for drøye to uker siden.
Skipet ligger i tørrdokka i Kristiansand og arbeidene med å fjerne miljøfarlige stoffer som asbest fra det havarerte skipet er startet.
Rederiet Champion Tankers vil skaffe et såkalt grønt sertifikat for skipet slik at det blir godkjent for slep til opphugging i utlandet. Tyrkia er mest aktuelt, men opphugging i Norge er fortsatt en mulighet. Avgjørelsen tas over påske.
God forfatning
I flere dager har eksperter fra Det Norske Veritas saumfart skipet både innvendig og utvendig. Og sier til NRK Sørlandet at skipet er godt vedlikeholdt, og at skroget er i meget god forfatning, alderen tatt i betraktning.
Rederiet pålegges å tette to av de tre hullene i skroget før skipet kan få slepeattest. Det tredje hullet har ingen betydning for flyteevnen. Skipet blir trolig liggende minst to til tre uker til i tørrdokken til alle sertifikater og salg av vraket er avgjort.
Brannårsak først klar om et halvt år
Årsaken til brannen og den dramatiske grunnstøtingen for to og en halv uke siden vil først bli klarlagt om fem til seks måneder.
Sjøfartsinspektøren venter på ekspertuttalelser både fra nasjonale og internasjonale myndigheter før detaljarbeidet kan starte.
De fleste fra det indiske mannskapet som var ombord i skipet da det brant er nå tilbake i India. I rederiet Champion Tankers får NRK opplyst i dag at alle etter hvert vil få arbeid ombord i de ti andre skipene rederiet eier.
"Fjord Champion" i brann ved Uvår i Søgne (Foto: Odd Rømteland NRK Sørlandet)