– Selger ikke Sørlandet godt nok

Assisterende havnedirektør Thomas Granfeldt mener Kristiansand ikke gjør nok for å få turister til byen.

Thomas Granfeldt

Assisterende havnedirektør i Kristiansand, Thomas Granfeldt, gleder seg til årets cruisesesong, på tross av at det kommer færre skip i år enn i fjor.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

I år ankommer 41 cruiseskip havna i Kristiansand. I fjor kom 77.

– Vi hadde en litt vindig start på sesongen. Og vi har hatt noen utfordringer knyttet til bruk av drivstoff i våre farvann. Men, vi må ikke glemme at cruiserederiene hele tiden leter etter nye opplevelser, sier assisterende havnedirektør i Kristiansand, Thomas Granfeldt.

Og nettopp der mener Granfeldt byen kunne gjort mye mer for å stikke seg frem.

Konkurrerer med Stavanger

– Det har blitt litt i overkant mye skryt på oss. Jeg synes vi kan gjøre mye, mye mer.

Han trekker frem Stavanger, og deres markedsføring rettet mot cruiseturister.

Cruiseskip

I år ankommer 41 cruiseskip til Kristiansand havn.

Foto: Odd Rømteland/NRK Sørlandet

– Stavanger har hatt en enorm suksess, og de har vært veldig flinke. Vi kan bli bedre vi óg.

Er vi flinke nok til å selge Sørlandet som turistattraksjon i dag?

Nei. Jeg synes ikke det.

Han mener det er vanskelig å si hva Stavanger gjør annerledes enn Kristiansand, men legger til at begge byene har mye å vise frem.

– Det er nesten så vi skulle hatt en startdugnad som de hadde på Sør Arena i går, men for opplevelser i stedet. Kommunen kunne vært med litt mer, og på havna kunne vi nok også gjort mer. Vi trenger en samling i bunn som kan lage gode opplevelser for de som kommer, sier han.

Jobber for å bli bedre

Granfeldt ser imidlertid frem til årets sesong. Han mener Sørlandet er gode på å skreddersy opplegg for den korte tiden turistene er i land.

Fremover skal det jobbes for å synliggjøre Kristiansand og resten av regionen.

– Kaiene ligger der, og vi må fylle de mest mulig. Cruise er det vi bruker mest midler på markedsmessig, og med en fysisk innsats er det der vi kan få de beste resultatene.

Daglig leder i Visit Sørlandet, Heidi Sørvig, sier markedsføring av Sørlandet som cruisedestinasjon er et ansvar som i all hovedsak ligger på de ulike havnene. De jobber ikke med cruisemarkedet i dag

– For reiselivsnæringen samlet sett i landsdelen så er cruise en liten del av den totale trafikken. Det gir stor effekt for den enkelte havn og for busstransportører. Det tilfører også volum til et utvalg av leverandører av aktiviteter og opplevelser.

Hun mener det er positivt at havna ønsker mer aktivitet, og sier at dersom de sentrale reiselivsaktørene i Kristiansand vil at Visit Sørlandet skal prioritere å engasjerer seg i cruisemarkedet, så vil de selvsagt se på det.

– Men vurdert opp mot andre kundegrupper er det nok slik at cruisegjestene ikke representerer de mest lønnsomme gjestene.