NRK Meny
Normal

– Vestpåbudet er laget av skrivebordsfolk

Påbudet om å bruke flytevest i fritidsbåter møter sterk motstand hos båtfolket, en drøy uke før vedtaket trer i kraft. Også blant politifolk og redningsfolk på sjøen, er skepsisen stor.

Kurt Nordbø

Kurt Nordbø mener det er en parodi at han påtvinges flytevest i sin saktegående sjekte.

Foto: Leif Dalen / NRK

Det er bare en drøy uke til det trer i kraft. Fra 1. mai må alle som befinner seg i fritidsbåter under åtte meter ha vest på seg dersom båten er i fart. Lovendringen møter en vegg av motstand blant en rekke båtfolk NRK har snakket med.

– Aldri brukt vest

– Vestpåbudet er laget av folk bak skrivebord inne i hovedstaden, langt fra oss som bruker sjøen hver eneste dag.

1. mai trer det nye vestpåbudet i kraft. Det er ikke alle båtfolk like begeistret for.

Han vil fortsatt ikke bruke vest på smeigedager, Kurt Nordbø i Arendal.

Ordene spretter ut av munnen til den ellers blide 73 år gamle Kurt Nordbø. Han står oppreist i sin åpne fritidsbåt og håndterer nyfisket torsk, ved skjærgårdsparadiset Jerken i Arendal.

Det er fortsatt april, men et velsignet høytrykk og temperaturer opp mot tjuetallet har fått mange i båtbyen Arendal til å våkne fra dvalen, og få fortgang i vårens sjøsetting.

Nordbø er overraskende godt informert om lovendringen som har skapt harde ord og mye frustrasjon blant båtfolket, spesielt på sosiale medier. Selv har han ikke møtt en eneste person som har vært for dette.

– Jeg har aldri brukt vest, men jeg har et dusin av dem liggende i båten hvis det skulle bli nødvendig.

73-åringen sier de aller fleste har vester liggende i båten, og at båtfolket utmerket godt vet når de trenger å ta den på, uten at politikere eller andre trenger å slå folk i hodet med et påbud.

– Det er en parodi at jeg skal påtvinges et flyteplagg i denne saktegående sjekta, selv på skikkelige smeigedager der jeg og kona skal ut og bade fra svabergene.

Kan vi ta den av når vi skal bade fra båten, fleiper han.

At påbudet kun gjelder for båter under åtte meter rister han på hodet av, og mener loven må være påvirket av byråkrater og politikere med god råd til hurtiggående båter, der folk fortsatt kan ligge på dekket med bar overkropp.

Han vet fortsatt ikke hvordan han vil forholde seg til forbudet, men tviler på at han blir å se med flyteplagg fremover.

Les også: Mener påbudet om flytevest bør gjelde uansett båtlengde

Murrer under overflaten

Både politiet og Redningsselskapet har offisielt vært positive til påbudet, men blant dem som arbeider på politibåter eller redningsskøyter langs Skagerrak-kysten, er holdningen en helt annen.

NRK har snakket med en rekke personer med lang fartstid i sjøtjeneste, som er kritiske og som setter spørsmålstegn ved om politiet vil klare å håndheve dette i tillegg til andre påbud og regler som er innført.

– Dette er ikke løsningen. Vi ser at folk stort sett er flinke til å bruke flytevest når forholdene krever det, sier en ansatt på en av redningsskøytene.

En politimann sier:

– Hele forslaget er dustete, det er ingen her som forstår det, og vi tror ikke det vil øke sikkerheten på sjøen heller.

Ingen ansvarlige ledere i agderpolitiet har foreløpig ønsket å kommentere saken.

Politibåten ved Odderøya i Kristiansand

Mange erfarne politifolk og redningsfolk på sjøen er motstandere av vestpåbudet.

Foto: Lars Eie / NRK

Som bilbelte på sjøen

Stortingsrepresentant Freddy De Ruiter (Ap) har selv vokst opp i farvannet til båteier Kurt Nordbø. Her har han lekt seg med båter i Nidelva, som er båtfolkets mekka på Sørlandet.

I Stortinget stemte han for å pålegge folk flytevest, og det er ikke spesielt populært i hans nabolag, der båt er forbundet med frihet, og der nye regler for båtlivet ikke akkurat blir bejublet.

– Det er aldri populært å innføre påbud eller forbud, men det ser jeg helt bort fra når et tiltak faktisk vil redde liv.

Freddy de Ruiter i Pollen

Freddy De Ruiter sammenligner flytevestpåbudet med krav om bruk av bilbelte.

Foto: Tore Steen/NRK

Ruiter forteller om barndommen da han fikk lov å sitte usikret i bagasjerommet på bilen, og hvordan innføringen av bilbeltepåbudet skapte lignende reaksjoner.

Ifølge stortingsrepresentanten er det nærmest et luksusproblem for folk å tåle en vest på seg når båten er i fart. Men han innrømmer at loven har svakheter.

– Jeg ville ha gått enda lengre, og innført vestpåbud for alle i fritidsbåter, ikke bare for de under åtte meter. Det er ikke logisk å skille store og små båter på den måten, mener han.

Han lover å ta den delen av kritikken videre til nasjonalforsamlingen.

Og han har nok friskt i bakhodet den opphetede debatten der noen har hevdet at en nå får et nytt klasseskille på sjøen, der de med mest penger og de største båtene, får større frihet.

Kronprinsen som eksempel

Fyrforvalter Knut Mørland er godt kjent av båtfolket på Sørlandet, og har ofte engasjert seg i båtspørsmål. Han har lang fartstid på sjøen og som fast vert på Torungen fyr i Arendal.

Han tar NRK ut i sin røde RIB i farvannet utenfor Nedenes og gjør en heller ubehagelig manøver med båten i stor fart, der reporteren må holde seg hardt fast for å unngå å falle i vannet.

– Nå slapp jeg rattet mens motoren var tiltet litt feil og båten dro plutselig kraftig til styrbord side. Dette er helt nødvendig kunnskap de færreste lærer under teoridelen i båtførerprøven.

Mørland drar frem Kronprinsens lignende opplevelse for noen år siden som eksempel, og mener krav om praktisk opplæring på sjøen, er langt viktigere enn et påbud om flyteplagg.

Båtfolket er generelt flinke til å bruke vest, men det står heller dårlig til med praktiske kunnskaper på sjøen. Mørland viser igjen til situasjonen som satte et aldri så lite støkk i reporteren.

Han mener alle som tar båtførerprøven bør gjennomføre obligatoriske og praktiske øvelser på sjøen.

– Det vil garantert redde flere liv enn påtvunget flytevest i sommersola, forsikrer Mørland i det han fortøyer båten rutinemessig. Denne gangen med vesten på.

Knut Mørland

Fyrforvalter Knut Mørland mener folks praktiske kunnskaper i båten burde bekymre mer enn vestbruken.

Foto: Erik Wiig Andersen / NRK