NRK Meny
Normal

Mener staten ikke støtter viktige sykkeltiltak

Samferdselssjefen i Aust-Agder mener staten bidrar med for lite penger til sykkelsatsing. Myra sykkelgård i Arendal mister nå sin årlige støtte på over en halv million.

Myra sykkelgård

Myra sykkelgård i Arendal mister nå sin årlige støtte.

Foto: Pressefoto

Ola Olsbu

Samferdselssjef i Aust-Agder, Ola Olsbu, er kritisk til at Statens vegvesen ikke støtter viktige sykkeltiltak i fylket.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

– Staten har store ambisjoner om at alle skal gå og sykle mer. Da må de nasjonale målene følges opp, sier en kritisk samferdselssjef Ola Olsbu til NRK.

Nylig sluttet vegvesenet å gi støtte til driften av den suksessfulle sykkelgården på Myra i Arendal som ble åpnet i 2006. Det vil si at sykkelgården mister mellom 500.000 og 600.000 kroner årlig. Det er nå fylkeskommunen som må stå for regningen av videre drift.

– Det er jo ikke på E18 folk sykler

Samferdselssjefen mener staten, som ønsker mer bruk av sykkel, ikke bidrar med nok penger.

Det er staten som har ansvar for riksveiene, fylkeskommunen for fylkesveiene og kommunen for sine veier. Samferdselssjefen savner tiltak på gang – og sykkelveiene.

– Staten må i større grad gjennomføre tiltak på veinettet der folk sykler. Og det er jo ikke på E18!

Blir sittende igjen med regningen

Sykkeltilbudet på Myra i Arendal har vært en stor suksess, sier samferdselssjefen, som mener det er svært beklagelig at de nå mister støtten.

– Alle femteklassingene får et tilbud om opplæring og det er populært både på dag – og kveldstid. Når vi nå mister støtten blir vi sittende igjen med regningen selv. Folk forventer videre drift, sier Olsbu.

Erling B. Jonassen

Erling B. Jonassen i Statens vegvesen sier det er umulig å gjennomføre alle tiltakene.

Foto: Svein Sundsdal/NRK

Han møter forståelse fra Statens vegvesen, som mener sykkelgården er et bra sted for barna å lære seg å sykle. Likevel er det lite de kan gjøre når det nå har blitt bestemt at det er slutt på pengestøtten.

– Samferdselsdepartementet har bestemt at vegvesenet ikke lenger skal støtte disse sykkelgårdene økonomisk, hverken når det gjelder bygging, drift eller vedlikehold, sier avdelingsdirektør hos Statens vegvesen i Aust-Agder, Erling B. Jonassen.

– Mange gode tiltak, men kan ikke gjennomføre alt

Han skulle gjerne delt ut mer penger om han hadde.

– Både på riksveiene og fylkesveiene er det mange gode tiltak, men vi klarer dessverre ikke å få gjennomført alt det vi ønsker.

For Olsbu i fylkeskommunen handler ikke dette bare om sykkelgården på Myra. Han mener dette bare er ett av mange eksempler der ord og handling ikke henger sammen.

– Jeg savner at det følger penger med de fine ordene og målene og at vi nå klarer å sette oss sammen og se at gode tiltak kan gjennomføres uavhengig av hvilke veinett de er på.

Et prinsipp

Til tross for at det nå har blitt bestemt at det er fylkeskommunen som skal ha ansvar for driften av sykkelgårdene, har Aust-Agder fylkeskommunen søkt om 400.000 kroner i støtte for å kunne drifte og utvikle Myra sykkelgård i 2014.

– I den store sammenheng er det ikke så mye penger det er snakk om, vi snakker om et behov på rundt 500.000 til 600.000 kroner i året for å drive videre. Men det handler like mye om prinsippet her. Vi synes at staten bør være med å ta et medansvar for en slik type opplæringstiltak, avslutter samferdselssjefen.