– Uværet vi opplevde må få konsekvenser for hvordan vi planlegger en ny stamvei, sier Hans Fredrik Grøvan (KrF), medlem av Stortingets Transport- og kommunikasjonskomite.
Grøvan fikk merke flommen på nært hold. Han ble innestengt hjemme i et døgn, da flomvann stengte veien i Lyngdal.
Krever planer for tørre veier
Mandag var tre av regionens stortingspolitikere samlet, og da ble konsekvensene av stormens herjinger et tema.
– Er stengt E39 akseptabelt?
– Det vi opplevde sist helg var svært spesielt, og det gir et signal om at vi må planlegge for at det ikke skal skje igjen, med den nye E39, begynner Grøvan.
Stortingsrepresentant Odd Omland (Ap) var ordfører i Kvinesdal fra 2003 til 2013. Kvinesdal ble svært hardt rammet av flommen.
– Vi ser at det utenkelige kan skje og skjer. Det er første gang at lille Åna har rent over og møtt Kvina der. Det er tragisk for dem som er utsatt, og det viser at vi må ta klimaendringene inn over oss, understreker Omland.
- Les også Flommen sendte «halve nabolaget» inn i hagen
- Les også: Skademeldingene renner inn etter ekstremværet
– Regn skal ikke stoppe nye E39
Nye E39 er et av fem delprosjekter som samlet utgjør E39 Kristiansand-Sandnes.
Samferdselssjef i Vest-Agder, Vidar Ose mener at politikerne er inne på noe viktig.
– Vi kan ikke ha det slik at hovedveien stenges fordi det kommer nedbør. Nye E39 skal vare og brukes i over hundre år, sier Ose.
– Hvilke erfaringer tar du med deg fra helgens storm?
– Vår nye firefeltsvei til Sandnes må være sikker. Vi jobber blant annet med å lage en korridor på 200 meter som skal forhindre at vann eller snø skal stoppe hele strekningen, og veien skal bygges høyere opp i terrenget, understreker han.
– Denne type hendelser må få konsekvenser for hvordan vi planlegger en ny stamvei, understreker Hans Fredrik Grøvan.