NRK Meny
Normal

– Reisende må komme til endestasjonen

Togtilbudet på Arendalsbanen må økes i takt med suksessen som Sørlandsbanen har hatt etter ruteomleggingen, mener fylkespolitikerne i Aust-Agder.

Togbytte på Nelaug

I dag kommer man ikke til Arendal med tog dersom man tar kveldsavgangen fra Oslo.

Foto: DRONNINGA LANDSKAP

Fylkesordfører Bjørgulf Sverdrup Lund (H) sier det er viktig å følge opp jernbanestasingen.

– Sørlandsbanen har hatt en kjempesuksess. Antall reisende som benytter Arendalsbanen for å koble seg på Sørlandsbanen har også økt kraftig, sier Sverdrup Lund.

Fra 14. desember i fjor ble det opprettet flere togavganger på Sørlandsbanen. Økningen i tilbudet gir tilnærmet totimers frekvens mellom Oslo og Stavanger.

Ikke godt nok

Men i dag går siste tog fra Oslo med daglig forbindelse til Arendal klokka 16.25.

– Det er ikke godt nok, mener fylkesordføreren.

På vegne av fylkesutvalget ber han nå Samferdselsdepartementet om å ta kontakt med NSB for å få til en forbindelse med Arendalsbanen som korresponderer med kveldstoget mandag til lørdag.

– Det er en viktig sak politisk ettersom jernbane er et kollektivmiddel med stadig større fokus. Folk bør få et helhetlig rutetilbud, da er det uheldig at man har avganger som ikke korresponderer. Det er viktig at man kan sette seg på toget i Oslo og vite at man kommer helt til endestasjonen, sier Bjørgulv Sverdrup Lund (H).

Fylkesordføreren understreker at det har vært en konstruktiv dialog med departementet om saken.

Les også:

Ikke penger til mer drift

Dag Brekkan, markedsansvarlig for NSB på Sørlandsbanen, sier det ikke er økonomi til å få daglig forbindelse på Arendalsbanen til 18.25-toget fra Oslo.

Dag Brekkan

Dag Brekkan, markedsansvarlig for NSB på Sørlandsbanen.

Foto: Øivind Eskedal/NRK

– Slik det er nå rulleres det med fire årsverk på Arendalsbanen. Hvis vi skal sette opp ekstraavganger mellom Nelaug og Arendal mandag til fredag, så krever det mer personell. Det er det ikke økonomi til i dag, sier Brekkan.

Eneste mulighet er å få en ny bestilling fra Samferdselsdepartementet, sier Brekkan.

– Hvis vi skal ha flere avganger, må noen ta kostnaden. Hele Sørlandsbanen er nå et offentlig kjøpsanliggende. Det er Staten som kjøper togtjenester. Fylkeskommunen må snakke med departementet som igjen må komme med en bestilling til NSB, sier Brekkan.

(I mai ble kjent at regjeringen åpner for at Arendalsbanen kan bli privatisert. Se video under.)

Passasjerer og ansatte ved Arendalsbanen er usikker på om en privatisering av arendalsbanen vil gi et bedre tilbud. Regjeringa åpner nå for privat drift på togstrekninga.